همیشه آنلاین

با ما همیشه آنلاین و به روز باشید.

همیشه آنلاین

با ما همیشه آنلاین و به روز باشید.

روانشناسی رنگ مبلمان


زمانی که از رنگ در طراحی داخلی صحبت می کنیم، باید تمام عواملی که در چیدمان خانه خود نقش دارند را در نظر بگیریم. انتخاب رنگ مناسب برای خانه یکی از مهمترین موارد در هنگام خرید مبلمان است.

روانشناسی رنگ موضوعی است که طراحان داخلی می توانند از آن برای خلق یک حماسه استفاده کنند. روانشناسی رنگ می تواند بر تصمیمات خرید افراد تأثیر بگذارد.


در بیشتر موارد افرادی که طراح داخلی هستند شناخت کاملی از رنگ ها دارند، به خوبی می دانند که کدام دسته از رنگ ها، کدام رنگ ها برای ترکیب مناسب هستند و مهمتر از همه تاثیرات روانی این رنگ ها را دارند. . چهره انسان چیست و چه رنگی برای چیدمان اتاق مناسب است.

بنابراین، ابتدا باید بدانیم که سه رنگ اصلی داریم: زرد، قرمز و آبی.

با ترکیب رنگ های اصلی، رنگ های ثانویه به دست می آید: زرد و آبی-سبز، زرد و قرمز-نارنجی، آبی و قرمز-بنفش.

با ترکیب رنگ های اصلی با رنگ های ثانویه، رنگ های مختلفی به نام رنگ های سوم به دست می آید.


شخصیت های مربوطه در نقاشی روبروی یکدیگر قرار می گیرند. هر رنگ مکمل یکدیگر هستند و رنگی خنثی ایجاد می کنند.

رنگ‌ها آرامش خاصی به ما می‌دهند، می‌توانند از ما انرژی بگیرند، می‌توانند به ما انرژی بدهند، می‌توانند به ما احساس امنیت و آرامش بدهند، می‌توانند توانایی تمرکز یا یادآوری چیزهای خوشایند را افزایش دهند. همچنین دارای رنگ هایی است که ما را هیجان زده می کند و به ما امکان می دهد چیزهای غم انگیزی را که پس از مدتی خسته کننده می شوند به یاد بیاوریم.

به هر حال، ما در خانه هستیم و مهم است که در مورد آن احساس خوبی داشته باشیم.


نکاتی که در انتخاب رنگ مبلمان باید رعایت کنید:

1- زاویه تابش نور خورشید نسبت به اتاق را حتما در چه ساعتی از روز صبح و بعدازظهر در نظر بگیرید و معمولا بستگی به محل قرارگیری اتاق دارد.

2- اگر قصد استفاده از رنگ های روشن و تیره را دارید پس باید اندازه اتاق را در نظر بگیرید. رنگ های روشن فضای بیشتری ایجاد می کنند و رنگ های تیره یا گرم اتاق را کوچکتر نشان می دهند.

همانطور که گفته شد، برخی از رنگ ها می توانند احساسات ما را بیان کنند، به عنوان مثال، رنگ مشکی رنگی است که بسیاری آن را با غم و اندوه یا چیزی غمگین مرتبط می دانند و افرادی هستند که این رنگ را دوست دارند و احساس خوبی نسبت به آن دارند.

در این مقاله سعی می کنیم برخی از اثرات روانی رنگ ها مانند قهوه ای، سفید، خاکستری، سیاه، زرد، نارنجی، قرمز، صورتی، بنفش، آبی و سبز را توضیح دهیم.


1- مبلمان قهوه ای

به لطف رنگ قهوه ای، می توانید حس طبیعی بودن و آرامش را به خانه خود بیاورید. قهوه ای معمولا از رنگ ها و سایه های زیر تشکیل شده است: سیاه، زرد، خاکستری، سبز، قرمز یا نارنجی و حتی بنفش. از آنجایی که قهوه ای از ترکیبی از چندین رنگ ساخته شده است، اغلب رنگی خنثی در نظر گرفته می شود.

این رنگ اغلب در طبیعت یافت می شود. تقریباً همه گیاهان قهوه ای رنگ هستند. با این حساب، قهوه ای رنگ دنیاست. بنابراین رنگ قهوه ای می تواند به ما احساس امنیت و ثبات بدهد. رنگ قهوه ای به فضای داخلی عمق و گرما می بخشد. طرح‌های رنگی خنثی می‌توانند کمی قهوه‌ای اضافه کنند تا استقبال بیشتری از آن‌ها شود.


2- رنگ سفید

اگر می خواهید ظاهری تازه و تمیز در خانه خود ایجاد کنید، از رنگ سفید استفاده کنید. رنگ سفید برای ایجاد یک تصویر دلپذیر، آرام و تمیز استفاده می شود.

اگر نمی خواهید فضای خیلی رنگارنگی داشته باشید و نمی خواهید زیاد از رنگ سفید استفاده کنید، می توانید از رنگ سفید در ترکیب با رنگ های خنثی دیگر استفاده کنید.مشکی، قهوه ای یا خاکستری با رنگ سفید بسیار خوب است.


3- خاکستری

فضای داخلی خاکستری بدون محافظه کاری جلوه خاصی از زیبایی و ظرافت می بخشد. جلوه رنگ خاکستری بستگی به سایه رنگی دارد که استفاده می کنید. به عنوان مثال، اگر خاکستری دارای ته رنگ زرد باشد، ممکن است احساس افسردگی کنید، اما یک سایه خاکستری خوب، همراه با سفید نه چندان قوی، می تواند ظاهری تمیز و با طراوت ایجاد کند.

همچنین توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از رنگ سفید در فضای خانه شما را خسته کننده می کند.


4 - رنگ مشکی

اگر از رنگ مشکی به درستی استفاده کنید، می توانید از اثرات روانی رنگ مشکی برای زیبایی و جسور شدن خانه خود استفاده کنید. رنگ مشکی حس زیبایی به طراحی داخلی می دهد.


5- رنگ زرد

از جلوه های رنگ زرد برای ایجاد فضایی روشن و خوش بینانه برای خانه خود استفاده کنید. استفاده از رنگ زرد کم رنگ روی دیوارها یا سقف ها می تواند کمی نور خورشید را به خانه شما بیاورد، به عنوان مثال، رنگ زرد برای اشیاء ثابت مناسب است. می توانید از اکسسوری ها، گل ها یا تصاویر زرد رنگ کمتری استفاده کنید.


6- رنگ قرمز

از رنگ قرمز استفاده کنید تا ظاهری شاداب و شاداب به اتاقتان ببخشید. قرمز می تواند نبض و خون را افزایش دهد، اما سایه گرم می تواند احساس بهتری به شما بدهد. یک اتاق قرمز رنگ می تواند سطح اشتیاق را افزایش دهد، مانند نارنجی، قرمز برای افزایش اشتها شناخته شده است و بنابراین به طور گسترده در آشپزخانه استفاده می شود.


7- رنگ صورتی

برای ایجاد فضایی شاداب و زیبا در خانه خود می توانید از گل رز استفاده کنید. در بسیاری از کشورها، صورتی یک رنگ زنانه در نظر گرفته می شود. اثر روانی صورتی که معمولا در طراحی داخلی استفاده می‌شود، آرامش‌بخش و نشاط‌آور است.


8- رنگ بنفش

از تاثیرات روانی رنگ بنفش برای تبدیل خانه خود به محیطی مجلل و گران قیمت استفاده کنید. اگر از رنگ مایل به آبی استفاده کند، می تواند آرام و آرام باشد. رنگ های مایل به قرمز توجه بیشتری را به خود جلب کرده و بر اتاق تسلط دارند. رنگ بنفش شهرت طولانی و سلطنتی دارد.


9- رنگ آبی

با رنگ آبی می توانید ظاهری خنک و شفاف ایجاد کنید. در طراحی داخلی می توانید از رنگ آبی برای ایجاد محل کار استفاده کنید. رنگ آبی فشار خون و ضربان قلب را کاهش می دهد. برای طراحی داخلی برای گسترش اتاق با رنگ آبی بسیار روشن استفاده می شود. می توانید از رنگ آبی برای خنک کردن اتاقی که آفتابی و گرم است استفاده کنید. اگر در آشپزخانه، رنگ، مبلمان یا ظروف استفاده شود، رنگ آبی اشتها را کاهش می دهد و به کاهش وزن کمک می کند.


10- رنگ سبز

از اثرات روانی رنگ سبز برای ایجاد فضایی آرام و آرام در خانه استفاده کنید. تاثیر روانی رنگ سبز مشابه رنگ آبی است، رنگ سبز جذاب و بسیار آرامش بخش است و این رنگ در طبیعت بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. بهترین راه برای استفاده از رنگ سبز در فضای داخلی، ترکیب رنگ های مختلف یا ترکیب سبز با رنگ های دیگر است.


مطالعه از منبع: https://decoration-and-design.com/مبلمان-و-اکسسوری/مبلمان-خانگی-در-شیراز 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد