همیشه آنلاین

با ما همیشه آنلاین و به روز باشید.

همیشه آنلاین

با ما همیشه آنلاین و به روز باشید.

اهمیت پیچ و مهره در زندگی روزمره


بر اساس برخی نظریه ها، اولین کابل ها توسط ارشمیدس در یونان باستان ساخته شد، اما استفاده از لوله و مهره در ایران به بیش از یک قرن پیش برمی گردد. پیچ یکی از پرکاربردترین ابزارهای فنی است. قرار دادن هر دو قسمت بدون پیچ و مهره غیرممکن است.

به کلمات "پیچ و مهره" توجه کنید. اولین چیزی که بعد از شنیدن این ترکیب به ذهن شما می رسد چیست؟ مطمئنا می توانید شکل و اندازه کوچک این دستگاه را تصور کنید. اما اهمیت آنها را نادیده نگیرید، اگر کمی به اطراف خود نگاه کنید خواهید دید که استفاده از این دستگاه به بسیاری از وسایل الکترونیکی شما متصل است.

این ابزارهای کاربردی را می توان برای انواع چوب، فلز و غیره استفاده کرد. در زیر با تعریف، انواع و کاربردهای پیچ و مهره استیل بیشتر آشنا خواهیم شد. با پیچ و مهره آرتا همراه باشید.

پیچ چیست؟

یک طوفان

وسیله ای فلزی با سوراخ فلزی مدور به نام نخ است که برای اتصال اشیاء در نقاط مختلف استفاده می شود. این لینک ها دائمی نیستند و برای اشیاء باز و بسته استفاده می شوند.

گردو

بست حلقه ای شکل با رزوه داخلی و برای بستن قطعات با استفاده از پیچ یا میله استفاده می شود.

پیچ ها بر اساس ظاهر و سایر مشخصات طبقه بندی می شوند. با توجه به شکل هندسی قسمت های اولیه آن در انواع مربع، شش ضلعی و گرد یافت می شود.

انواع سر پیچ

پیچ های سر متقابل (مسطح): به طور کامل در قطعه کار فرو رفته است.

با سر نیمه گرد: در مواقعی که نیاز به سطح صاف نیست استفاده می شود.

پیچ و مهره ها با مواد زیر برای کاربردهای مختلف تولید می شوند:

آلومینیوم

برنج

آلیاژ مس

پلاستیک

استال

ایستاد

تیتانیوم

فولاد ضد زنگ

انواع و کاربردهای پیچ

پیچ چوب

یکی از انواع پیچ های نیمه رزوه ای است که به طور گسترده در اتصال اجسام چوبی استفاده می شود و در رنگ های زرد یا نقره ای موجود است. روکش این نوع پیچ از جنس روی یا فولاد ضد زنگ می باشد.

آچار ماشین

این یک پیچ فرآیندی با روکش روی، نقره ای زرد یا آبی با نوک صاف است که به طور کامل در طول ساقه رزوه شده است. پیچ های با روکش روی عمدتاً در صنعت الکترونیک استفاده می شوند.

پیچ نوک تیز

پیچ نقطه ای نیز نوعی پیچ شبیه به پیچ ماشینی است که دارای بریدگی در سر است این نوع پیچ برای مکان هایی که برای سفت شدن پیچ نیاز به گشتاور بالایی است استفاده می شود.

طناب فولادی

که برای اتصال فلزات، ورق ها و در برخی موارد پلاستیک و فایبرگلاس کار می کند. پیچ های فلزی به دلیل رزوه های کوچک با فاصله پیچ های کوچک برای اتصال چوب به فلز بسیار مناسب هستند. پیچ های فلزی دو طرفه و چهار طرفه در بازار وجود دارد.

پیچ نوک مته

جاده را برای فصل حفاری آماده کنید. مجموعه نوک سوراخ از فولاد ساخته شده و برخی از انواع آن دارای روکش روی هستند. این نوع آچار دارای سر دو لبه است و گاهی به عنوان واشر استفاده می شود.

یک شش ضلعی رویایی

این پیچ بیشترین استفاده را در بین تمام پیچ ها دارد. برای باز و بسته کردن پیچ شش گوش از وینچ یا آچار فرانسوی استفاده می شود. در برخی از مدل های این پیچ از روکش خشک، فولادی و گالوانیزه استفاده نمی شود.

چین های مغزی

برای تقویت سطوح استفاده می شود. این پیچ ها با پیچ گوشتی های آلن، شکاف دار و نوک تیز تولید می شوند. پیچ سوکت نوعی پیچ است که برای بستن بازو به کلید خود در سر نیاز دارد.

بعد از

ظاهری شبیه لوله چوبی دارد، اما دارای سر شش ضلعی یا مخروطی با نخ مستقیم در انتهای آن است. این پیچ زمانی استفاده می شود که نازل های فشار قوی باید سفت شوند.

با سر مخروطی پیچ کنید

انکر بولت یا رول بولت نوعی بولت متشکل از استوانه، واشر و مهره است که در کارهای بتنی استفاده می شود.

U-bolt

این یک پیچ U شکل است که برای کاربردهای خاص استفاده می شود. به عنوان مثال سطوح گرد مانند لوله ها را می توان به راحتی با این پیچ وصل کرد.

پیچ بالابر یا پیچ آسانسور

پیچ آسانسور برای بستن سطوح صاف و پلاستیکی مانند تسمه نقاله استفاده می شود. یک سری پیچ بالابر یا بالابر با قطر زیاد و گردنی صاف و باریک به شکل مربع در برخی مدل ها مثلثی برای کاهش حرکت و لرزش. این پیچ دارای سر صاف است.

پیچ چشمی

دارای یک حلقه در انتهای آن است که امکان اتصال طناب یا نوار یا زنجیر را فراهم می کند. این پیچ گاهی اوقات دارای یک مهره است یا نوعی از آن دارای یک دسته خودکار است که به عنوان کمک استفاده می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد