همیشه آنلاین

با ما همیشه آنلاین و به روز باشید.

همیشه آنلاین

با ما همیشه آنلاین و به روز باشید.

روش‌ها برای اختراع مجدد جواهرده رامسر



در استان مازندران و در 27 کیلومتری رامسر در دهستان سخت سر و در ارتفاعات 2000 متری البرز روستای جواهرده قرارگرفته است. این روستای منحصر بفرد در ارتفاعات بلندترین قله منطقه، سماموس ساخته شده است. برای دوستداران کوهنوردی نیز، قلههای سرخ تله، واژک سه براره رژه و قله سماموس را توصیه میکنیم. از روستای که به اطراف می رویم نوع پوشش از جنگلی به چمن زار و بوته زار تغییر می کند چون روستای جواهرده در دامنه کوه های سماموس قرار دارد و پوشش گیاهی آن با مناطق کوهستانی فرق دارد. منطقه تاریخی جواهرده منطقه ای جنگلی با درختان سرسبز و سر به فلک کشیده است،روستا از سه سمت به کوه راه داره که این به نوبه خود در نوع آب و هوا و به تبعیت آن پوشش گیاهی تاثیر بسزایی دارد ، پوشش گیاهی خاص منطقه و تاریخی و بکر بودن منطقه باعث شده روستای جواهرده نگین رشته کوهای البرز شمرده شود. برای رفتن به جواهر ده و آدرس جواهرده باید با ورود به مازندران از غرب رامسر شروع کنیم و 15 کیلومتر در جنوب رامسر حرکت کنیم و به جاده ای که شیبی تند داره و در اطرافش دره و رودخانه صفارود قرار دارد به روستا که نزدیک می شویم جاده کوهستانی می شود و پوشش گیاهان تغیر می کند. در جواهرده چکار کنیم؟ برای آشنایی بیشتر با شهر رامسر پیشنهاد می کنیم مطلب سیری در رامسر را مطالعه بفرمایید.

بیشتر ساکنین این منطقه را دیلمها و کرمانجها تشکیل میدهند و این روستای ییلاقی، حالا محل سکونت اهالی قدیمی منطقه است. جنگلهای اسرارآمیز با درختان تو در تو و آبشارهایی که ۷۵ متر ارتفاع دارند در کنار درههای عمیق، بخشی از طبیعت استان گلستان را تشکیل میدهند. گنبدهایی که بر فراز مساجد و بناهای تاریخی ایران دیده میشود، همه حالت گرد و منحنی دارند؛ اما گنبد بقعه شیخ زاهد از چندضلعیهای مختلف تشکیل شده است. دو نوع معماری در روستای جواهرده دیده می شود، نوع اول همانند فرهنگ معماری شمال ایران بدون حیاط هستند و از فضای مشترک بهره می برند صمیمت در بین روستاییان به حدی زیاد بوده است که در صورت نیاز از تنور مشترک نیز استفاده کرده اند؛ این نوع معماری خانه را به صورت منسجم و فشرده در کنار هم قرار داده است. در این مسجد قبرهایی نیز دیده می شود. زمستان آن نیز دیدنی و متفاوت است. منظورمان آن دسته از ویژگیهای نابی است که گردشگران و مسافران را از جای جای ایران و جهان به سمت خود میکشاند. آبشار زیارت فرصتی برای آرامش در دل طبیعت : استان گلستان یکی از بهترین استان های شمالی می باشد که دارای جاذبه های گردشگری بسیار زیادی است که همه ساله مسافران زیادی را به خود جذب می کند. بر این اساس میگویند فرضیهی جورده باطل است و همان جواهرده رامسر صحیح است. فرضیهی دیگر برای نام جواهرده در رامسر این است که در زمانهای قدیم، زنی به نام جواهر بر آن حاکمیت داشته است.

در معرفی شهر ساری و دیدنیهای زیبای این شهر میتوان ییلاقات اطراف آن را نام برد. یکی از معروفترین ییلاقات گیلان، ییلاق هلودشت املش است. تنکابن یکی از جاهای دیدنی مازندران است که از شمال به دریای خزر، از جنوب به رشته کوههای البرز، از شرق به شهرستان چالوس و از سمت غرب هم شهرستان رامسر میرسد. مردمان خونگرم و دوست داشتنی این منطقه با زبان طبری یا مازندرانی با لهجه ای خاص سخن می گویند که هرچه به طرف غرب این روستا پیش برویم گویشهای آنها گیلکی می شود. این پارک جنگلی در شهرستان نور، شهر چمستان درمسیر ییلاقی لاویج و در حد فاصل ۲/۵ کیلومتری از چمستان با موقعیتی که از شمال به جاده نور-چمستان، از جنوب به کوه و آب گرم لاویج، از شرق به جنگلهای چمستان واز غرب به لاویج رود و شهرک صنعتی چمستان منتهی می شود، واقع شده است. این مقابر باستانی در جاده بین رامسر و جواهرده قرار گرفته اند. از لحاظ موقعیتی جواهرده جایی بین مرز گیلان و مازندران قرار دارد. این روستای دیدنی که همانند بهشتی کوچک می ماند از مناطق تابستانی زیبا و دل انگیز کوهستانی سلسله کوهای البرز بوده که به علت قرارگرفتن در بین کوه و جنگل، گردگشران بسیاری را به خود جذب کرده است و افراد بسیاری را ترغیب نموده تا در این روستای خوش آب و هوا اقدام به رهن و اجاره ویلا جواهرده نمایند. روستای جواهرده به علت موقعیت جغرافیایی که دارد، گذشته از جاذبه های طبیعی و چشمه سارهای زیبا و مکان های تاریخی که دارد تنها چهار ماه از سال و به خصوص در تابستان مورد استقبال زیاد گردشگران ایرانی و خارجی است که البته این مکان کمتر به گردشگران خارجی معرفی شده است. تا چند سال پیش نه برق به جواهردشت راهی پیدا کرده بود، نه آب لوله کشی در اینجا وجود داشت.

ترکیب ساحل، جنگل و دریا، زیبایی این پارک را دوچندان کرده است. روستای لاویج، جنگل نور و آبشار حرم از جاذبه های گردشگری اطراف پارک جنگلی کشپل هستند. از ابتدای امر بسیاری از کارشناسان و پیشکسوتان محیط زیست بر این عقیده بودند که وی به دلیل عدم شناخت کافی از اوضاع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و شناخت کم از محیط زیست استان، مدیریت درستی نخواهد داشت و با چالش مواجه خواهد شد تا اینکه اختلافات مابین عبدوس و تیموری در نحوه مدیریت در پارک ملی گلستان بالا گرفت که طبق اظهار نظر عبدوس آقای تیموری خودش را صاحب اختیارات ویژه میبیند و این ناهماهنگیها باعث آسیب رسیدن به نحوه مدیریت در پارک ملی گلستان شد، به نوعی که عبدوس برای جبران سرپیچیهای تیموری از دستورات وی، اسناد اداری و مالی (هزینههای بنزین و هزینههای ترمیم راه رنگی در جنگل) پارک ملی گلستان را با تاخیر پرداخت میکرد. تعداد روستاهای گیلان که اسم انها برگرفته از جیر و جئور است کم نیست و این اثبات کننده گفته کارشناسان است. آبشار لوه، در واقع مجموعهای از آبشارهای کوچک و بزرگ است. این روستای کوچک در ارتفاعات کلاردشت قرار دارد و در زمانی که هوای ابریست، روستا به اقیانوس ابر تبدیل میشود. پس از آن وارد جاده میرزا کوچک خان می شوید. دوستانی که قصد دارند از تهران یا شهرهای دیگر به این روستا بروند باید از جاده فیروزکوه و هراز به سمت استان بیبدیل مازندران حرکت کنند و به این روستا برسند. اگر قصد بازدید از دریاچه زیبای توشن را دارید، میتوانید کمی بیشتر وقت بگذارید و از جاذبههای گردشگری نزدیک به این دریاچه نیز دیدن کنید.

در اکثر ماههای سال هوای خنک و البته بیشتر سرد دارد. این روستا در زمستان تقریبا غیر قابل سکونت است به دلیل بارش زیاد و سرمای شدید این روستا فقط چهار ماه سال قابل سکونت است و در ماههای دیگر سال فقط چند نگهبان و سرایدار در آنجا زندگی می کنند. قعله مارکو علاوه بر جنبه تاریخی دارای چشم انداز خاص و منحصر به فردی است که زیباییهای موجود در اطراف آن چشم هر بینندهای را به خود جلب میکند، به دلیل وجود هوای گرم و شرجی منطقه در فصلهای گرم سال پیشنهاد میکنیم در ماههای خنک سال مانند اواخر زمستان و اوایل بهار به دیدن این مکان خارق العاده بروید. فراموش نکنید علاوه بر این، چندین جاذبه تاریخی هم در جواهرده برای بازدید گردشگران وجود دارد. اگر شما نیز به دنبال چنین مسیری میگردید، گردنه الماس را هرگز فراموش نکنید. برای مسافرتی راحت به این منطقه، خرید بلیط هواپیما رامسر را فراموش نکنید. برای مشاهده آدرس رامسر تا جواهرده بر روی لینک کلیک کنید. قدمت جواهر ده بر اساس قبرهای گبری به جا مانده در روستا، متعلق به قبل از اسلام است. پاییز جواهرده و بهار آن نیز بسیار دیدنی و لذتبخش است. بهترین زمان برای سفر به داماش که در منطقهای ییلاقی و کوهستانی قرار دارد، بهار و تابستان است. داماش آبوهوای مطبوع و دلپذیری دارد و در تابستان خیلی برای استراحت و فرار از گرمای هوا مناسب است. خیلی وحشتناکه ها؟چه جوری یه عده حاضرن برن از اونجا دیدن کنن؟ گنبد ۱۸ متری مخروطی گنبد قابوس، دو پوسته طراحی و ساخته شده که پوسته بیرونی آن، خیلی صاف است. دریا و جنگل در آنجا به هم پیوسته اند باید بازدید از هر دو را در برنامه تان قرار دهید.

برای آنهایی که وقت کافی دارند، گشتن در هر شهر و منطقه انتخاب جالبی است اما برای کسی که فقط یکی دو روز میخواهد در هتلی خوب اقامت داشته باشد و همزمان به ساحل و جنگل برود انتخاب یکجا سخت میشود. نگران امکانات داخل روستا نباشید، سطح امکانات خوب است و مردم بسیار مهماننوازی را ملاقات خواهید کرد. برای این سفرها نیازی نیست، نگران اقامت خود باشید. در طول مسیر سفر به جاده اسالم، نگران اقامت خود نباشید. در فاصله ۳۵ کیلومتری جاده اردبیل به طرف خلخال روستایی به نام بود آلالو وجود دارد که سه راهی دریاچه نئور است. از دیگر جاذبههای توریستی شهر رامسر میتوان به کاخ موزه رامسر، موزه عاج، موزه ظروف، ساحل رامسر، موزه مردم شناسی رامسر، موزه مردم شناسی شمال کشور، قلعه مارکوه، بلوار معلم، جنگل دالخانی، روستای اربکله، تله کابین رامسر و دریاچه سد میجران نام برد. شما در این مسیر به موازات ساحل به سمت رشت حرکت میکنید. اگر هم فقط هتل ترجیح می دهید، باید بگوییم که هتل در جنگل گیسوم یافت نمیشود لذا باید به شهرهای اطراف مانند رضوانشهر، اسالم یا رشت بروید. این دریاچه زیبا در نزدیکی شهر رشت و بعد از بقعه آقا سید شریف قرار گرفته است. مسیر سوم اما از روستای گرمابدر در نزدیکی فشم از توابع شهرستان شمیرانات شروع میشود که معمولا راه انتخابی عشایر و ساکنین بومی منطقه است و شما را به ورودی غربی پارک ملی لار میرساند. شغل ساکنین این منطقه زنبورداری و دامداری می باشد همچنین سوخت ساکنان این منطقه از شاخ و برگ های خشک درختان تامین می شود و به علت نبود برق روشنایی در شب با فانوس و چراغهای نفتی تامین میشود. شغل و پیشه مردم این روستا مانند اکثر روستاهای دیگر دامداری، کشاورزی و باغداری است و از جمله صنایع دستی آن می توان به نمدمالی، سفال، آهنگری و مسگری اشاره کرد.

معمولا کنار دریاچه، نمایشگاه انواع محصولات منطقه از صنایع دستی تا مواد غذایی برپا می شود که خالی از لطف نیست. در این طبیعت می توانید انواع عکس های زیبا و خوش رنگ و لعاب را ثبت کنید. کافه جنگلی محمد یکی از کافه های جنگلی و زیبای جنگل گیسوم به شمار می رود و در آن می توانید انواع نوشیدنی های گرم و سرد خوشمزه را امتحان کنید و از آنها لذت ببرید. این روستا از سه جهت با کوهستان در ارتباط است و در حال حاضر تنها مسیر ارتباطی آن راهی است که به سمت رامسر می رود البته از راه کوهستان با قزوین نیز در ارتباط است. منطقه ای که آبشارهای تل انبار را در خود جای داده، از بهترین جاذبه های گردشگری گرگان برای طبیعت گردان و کوهنوردان به شمار می رود. قدمت گورهایی که در منطقه اسطلکنار جواهرده قرار دارد، به ۲ هزار ساله می رسد. گورهایی که متعلق به سه هزار سال پیش هستند. مسجدی که قدمت آن را 700 سال تخمین زدهاند. طبق کاوش های باستان شناسی مسجد قدمت 700 ساله دارد که توسط یکی از بزرگان جواهرده به نام شل شریف که از نوادگان خاندان شل آقاخانی یا همان پور منصوری است ساخته شده است. نام روستا از واژگان اصیل گیلکی است که درباره معنی آن نظرات مختلفی وجود دارد.

دریاچه قو برکهی کوچکی بود که با کمکهای بخش خصوصی توسعه پیدا کرد و اکنون به شکل یک دریاچه مصنوعی درآمده است. در این بخش با روستاهای نزدیک ماسوله آشنا میشویم. به خصوص اگر بار اولتان است، حتما با یک فرد آشنا به کوهنوردی و جنگلنوردی بروید. در این منطقه از سوادکوه باغهای میوه در دل کوه قرار دارد که برای رفتن به این باغهای زیبا، باید به یک کوهنوردی در فضای مهآلود بروید. پس وقت را هدر ندهید، برای رفتن به این روستا باید عجله کرد. برای اجاره کلبه در روستای فیلبند میتوانید بهصورت غیر حضوری اقدام کنید و از طریق اینترنتی رزرو کلبه در فیلبند را انجام دهید. بیشک خرید از این بازارها، کمک به اقتصاد مردم منطقه خواهد بود؛ ضمن اینکه میتوانید از نزدیک با مردم بومی معاشرت کنید. پس تا آخر با ما همراه باشید. همه جای فیلبند دیدنی است؛ از دشت های بزرگ آن گرفته تا مناطقی که ابر آن را فرا می گیرد. یعنی اطراف شما را ابرها فرا گرفتهاند. اگر به این روستا رفتید و در اطراف خود ابرها را دیدید، تعجب نکنید. اگر تلفظ اسم این ییلاق برای شما هم دشوار است و معنی اولسبلنگاه را نمیدانید، آشنایی با وجه تسمیه آن میتواند برایتان جذاب باشد. جنگل دالخانی پس از طی 23 کیلومتر درمسیر ارتباطی و آسفالته جنت رودبار در کنار جاده قرار داردو حدود 600000 متر مربع مساحت داشته که برای احداث پارک جنگلی در نظر گرفته شده است و اکنون نیزبه عنوان یکی از تفرجگاههای مهم شهر رامسر مورد استفاده قرار می گیرد. غلامحسین معماریان در مورد خواص چوب و کاربرد آن در معمارى و سازه هاى طاقى مى نویسد: «چوب به عنوان یک عنصر کمکى در مورد مسایل ایستاى که احیانأ سازه های طاقى در پیش خواهند داشت در معماری مورد استفاده قرار گرفته است . در نوع اول که برگرفته از فرهنگ معماری شمال ایران است، خانه ها حیاط ندارند و از یک فضای مشترک استفاده می کنند.

مثل حالت قبل خانه ها به هم نزدیک نیستند و فضای بزرگی را به خود اختصاص داده اند. نوع دوم معماری به حالت خانه باغی است که مانند نوع اول به هم نزدیک نبوده و فضای بزرگی را به خود اختصاص داده است و امروزه نوع سومی نیز اضافه شده است که بدون توجه به معماری بومی منطقه، با طبقات زیاد در حال ساخت و افزایش هستند. آیا دلیل نام گذاری و شهرت زیاد این روستا را میدانید؟ عده ای هم حکومت کردن زنی دلیر و شیردل به نام جواهر در این روستا را دلیل اسم روستا می دانستند. اهالی این روستاها در فصلهای گرم، با پای پیاده و با اسب یا قاطر به فیلبند تردد میکنند اما به دلیل خطرناکبودن مسیر، تنها افراد محلی مسلط به مسیر میتوانند این فاصله را طی کنند. حدود 1350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری در پارک ملی وجود دارند که حیواناتی نظیر قوچ و میش و گراز در آن زندگی میکنند. این مدرس دانشگاه یاد آور شد : مساله مهم دیگر آن است اشیایی که با حفاری های غیر مجازی به دست آمده سابقه پیش از تاریخ را دارد و این نشان می دهد این منطقه در آن دوران شرایط سکونت را داشته است و طبیعت و آب و هوای این خطه هم گویای آن است در ادوار گذشته بشر زندگی می کرده است.

این مکان جزء جاذبه های بکری است که امکانات رفاهی در آن تعبیه نشده و باید چند ساعتی برای دسترسی به امکانات پیاده روی کرده و زحمت بکشید. رستوران گردی یکی از عادات و تفریحات جذاب مردم ایران است که جواهرده با ارائه کافه ها و رستوران های محلی لذت سفر را برای گردشگران چند برابر کرده است. اگر تنها به دنبال انجام این تفریحات میباشید، بهتر است مقصد دیگری را برگزینید. طبیعت زیبای جواهرده در شهر رامسر، تمام آن چیزی است که طبیعتگردان میخواهند. متاسفانه برخی از افراد در پیک نیکهای خود، زبالهها را در دل طبیعت رها میکنند که به آلودگی و تخریب محیط زیست میانجامد. این آبشارها، آب آشامیدنی بخشهایی از منطقه را فراهم میکنند. این پل تاریخی در یک منطقه سرسبز، خوش آب و هوا و دلنشین است. در همان دوران مسیر غیر قابل دسترس جواهرده حتی پای میرزاکوچک خان و همراهانش را به این منطقه کشاند که حتی سنگ یادمانی هم در جواهرده برای گرامیداشت یاران جنگل، نصب شده است. بعد از گذر کردن از سه راهی فلسطین، در مسیر جاده جواهرده رامسر خواهید بود. در دهه 40 برای اولین بار جاده شوسه روستا توسط مهندسان آلمانی ساخته شد و به تدریج شهرت زیبایی و بکر بودن جواهرده همه جای ایران پیچید. من نمیدانم منتظر چه هستند اینکه یکی از ستونها خراب شود و سقف سوراخ شود تا کسی به فکر مسجد بیفتد و برای ثبت آن اقدامی کند؟

این تپه در روستای لاهور قرار دارد و در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است. پل شاهعباسی همانطور که از نامش پیداست یادگار دوران پادشاهی شاه عباس صفوی است که بر روی رودخانه کسیلیان بنا شده که به بهشهر مازندران متصل میشود. از دوران اسلامی هم مسجد آدینه به یادگار مانده است که باز شاهدی بر تاریخ جواهرده است. و در اولین اقدام بعد از آن، به دنبال رد و اثری از هر گونه چهارچرخ در آن حوالی گشت تا عکسی به یادگار با آن بگیرد. حتی بهتر است لباس گرم با خود به همراه داشته باشید. حداقل ارتفاع پارک در تنگراه و حداکثر آن در قله دیورکجی ۲,۴۱۱ متر است. آب رودخانه ورزان، یکی از شاخه های اصلی رودخانه لیسار، که از چشمه های بالا دستی ییلاق سر چشمه گرفته است در مسیر خود هنگام ریزش از صخره های عظیم ورزان آبشار زیبا و دیدنی را به وجود می آورد و ارتفاعی بیش از 100 متر دارد. مسیر دسترسی به این روستا در اکثر مواقع غرق در مه و ابر بوده که سوژهای ناب برای عکاسی در اختیار شما قرار خواهد داد. به استان زیبای مازندران که بروید، روستاهای دیدنی بسیاری را خواهید دید که جنگل و کوه و ابر و آب را با هم در یک جا جمع کردهاند و این خیرهکننده است. همچنین “آبشار لارچشمه” ارتفاعی معادل ۶ متر دارد و مسیر آن از میان درختان و جنگل سرسبز اطراف عبور میکند. تماشای این آبشار جذاب خستگی پیادهروی چندساعته در جنگل را از تنتان بیرون میکند.

Free vector flat design mother duck and her little ducklings پرندگان میخوانند و صدای آب، موسیقی طبیعت را کامل میکند. از جذاب ترین مناطق طبیعت گردی در سوادکوه، جنگل هلی دار است. بیان میکنیم. در پایان مطلب نیز با پاسخ به سؤال جنگل کشپل کجاست؟ وی با بیان این که برای ارتقاء تکنولوژی سایتهای استان از محل اعتبارات طرح توسعه خدمات عمومی اجباری روستایی (USO) سرمایهگذاری شده است، بیان داشت: جمعیت ۷۵۱ نفری در ۲۷۲ خانوار از این روستا از اینترنت پرسرعت نسل چهارم بهره مند شدند. جمعیت 10 هزار نفری روستا نشان از رشد گردشگری بالای جواهرده دارد. نیروگاههای منطقه برای تولید متوسط سالانه 150 هزار مگاوات ساعت انرژی برق- آبی به آب این سد نیاز دارد. این روستا از سطح دریا حدود ۱۳۲۰ متر ارتفاع دارد و در منطقه ییلاقی کوهستانی و جنگلی استان مازندران واقع شده است. اکبر جوجه رامسر در خیابان امام خمینی واقع شده است. جالب اینجاست که برخی نیز بر این عقیده هستند که جواهرده در واقع جاوادهار بوده که جاوا به معنای گندم و دهار به معنای شکاف کوه است. جالب است بدانید در روزگاری که ساخت چنین پلی مستلزم امکانات و شیوه های نوینی بود، بدون استفاده از هیچ فولاد یا سازه فلزی پل ساخته شد و تنها مصالح آن شامل سیمان، آجر، ملات و شن بود. این بنا دارای سبک معماری بومی، مسکونی و تکیه های دوره ی قاجار بوده و مصالح به کار رفته در آن، چوب، آجر و سفال است.

برای کسانی که هر گونه نگرانی در مورد دقیقا کجا و همچنین راهنمایی در مورد چگونگی استفاده از اجاره ون تا شمال ، شما احتمالا می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد