همیشه آنلاین

با ما همیشه آنلاین و به روز باشید.

همیشه آنلاین

با ما همیشه آنلاین و به روز باشید.

ویژگی های سنگ مرمریت طوسی

ویژگی های سنگ مرمریت طوسی

امروزه معماران از سنگ برای زیباسازی نما در ساخت بسیاری از خانه ها چه در سازه های داخلی و چه بیرونی استفاده می کنند. در این مقاله قصد داریم در مورد سنگ مرمریت طوسی اطلاعاتی ارائه کنیم تا در صورت نیاز با سنگ ها آشنا شده و اطلاعات لازم را در مورد نحوه استفاده و اجرای سنگ ها به دست آورید.

اطلاعاتی که در ادامه این مقاله توضیح می دهیم به شما در شناخت سنگ مرمر کمک می کند. همچنین در مورد انواع سنگ مرمر طوسی، قیمت مرمریت طوسی، معادن سنگ مرمر طوسی در ایران، مشخصات سنگ مرمر طوسی، قیمت سنگ مرمر طوسی و ... اطلاعاتی داده خواهد شد. سنگ مرمر یک سنگ کربناته دگرگونی است. به طور دقیق تر، سنگ مرمر یک سنگ دگرگونی است که از تبلور مجدد کانی های کربناته، معمولاً کلسیت یا دولومیت به دست می آید. با گذشت زمان، سنگ آهک با فشار و حرارت، ساختار و بافت خود را تغییر می دهد. سپس سنگ آهک دوباره متبلور می شود و در نتیجه این فرآیند یک سنگ مرمر ایجاد می شود. سنگ مرمر طوسی ویژگی هایی دارد که برخی از آنها به ویژگی ها و ظاهر سنگ مرمر مربوط می شود. یکی از این ویژگی های بارز سنگ مرمر وجود رشته های ارتعاشی مانند ضربان قلب است که به آن استیلولیت می گویند. استیلولیت ها سطوح نامنظمی هستند که در اثر فرآیند حل شدن رسوبات با فشار در سنگ های رسوبی ایجاد می شوند.

استیلولیت ها در بیشتر موارد در سنگ های دولومیت و سنگ آهک دیده می شوند و قابل تلاقی هستند. همانطور که در مقالات قبلی ذکر شد، یکی از ویژگی های دیگر سنگ مرمر خاکستری این است که معمولاً از مواد کربنی ایجاد می شود.

کاربرد سنگ مرمریت طوسی

سنگ مرمریت طوسی کاربردهای بسیاری در ساخت بناها و ساختمان‌ها دارد. از جمله این کاربردها می‌توان به استفادۀ فراوان و وافر از آن سنگ در محیط‌ها و فضاهای داخلی سازه اشاره کرد. به‌عنوان‌مثال از آن در جاهایی مثل کف اتاق، پله‌ها و راه‌پله‌ها و درب‌های ورودی استفاده زیادی می‌شود. علت بکار بردن این سنگ در ساختمان‌ها این است که مزایا و ویژگی‌‌های مثبتی با استفاده از این سنگ نصیب افراد می‌شود. همچنین به‌طورمعمول در طراحی محیط‌های داخلی از سنگ‌های طوسی با رنگ روشن‌تر بهره می‌برند.

یکی از مزیت‌های سنگ‌های مرمریت طوسی این است که می‌توان طرح و نقش‌های متعدد و متنوعی را روی آن‌‌ها پیاده و اجرا کرد. همچنین عملکرد و کارایی این سنگ مرمریت را می‌توان به کمک مواد و فناوری‌هایی بهبود داد که بر اساس آن طول عمر و زیبایی سنگ مرمریت افزایش یابد.

در چه جاهایی بهتر است سنگ مرمریت طوسی را به کار نبریم؟

برای پاسخ به سوالات فوق باید این‌گونه بگوییم که بهتر است سنگ مرمریت طوسی را در محیط‌ها و نماهای خارجی ساختمان، به‌ویژه در مناطقی که میزان بارندگی بسیار زیاد است، به کار نبریم. دلیل این توصیه هم این حقیقت است که بعضی از سنگ‌های مرمریت خاصیت و ماهیت آهکی دارند و به همین علت آب زیادی را جذب می‌کنند. البته در این‌گونه موارد هم راه‌حلی برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی وجود دارد که آن‌هم استفاده از سطوح ضخیم‌تر سنگ مرمریت و یا استفاده از مواد نانو است.

همین‌طور پیشنهاد می‌شود که از سنگ مرمریت در اماکنی که تحت تأثیر انبساط و انقباض زیادی قرار می‌گیرند استفاده نشود؛ چرا که در صورت استفاده، ممکن است سنگ مرمریت دچار خوردگی شود. همچنین بهتر است که از این سنگ‌ها در جاهایی مثل آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام استفاده نشود، زیرا اگر آن‌ها را در این‌چنین مکان‌هایی به کار ببریم، در معرض جذب آب بالا و مواد شوینده که ممکن است به سنگ آسیب وارد کنند قرار می‌گیرند.

یکی از اشکالات دیگری که نسبت به استفاده از سنگ‌های به رنگ طوسی در طراحی داخلی وارد می‌شود این است که امکان دارد گاهی اوقات رنگ طوسی احساس رخوت و سکون، به‌واسطۀ حالت خنثی محیط اطراف را در افراد به وجود می‌آورد. به همین علت باید در طراحی و دیزاین با بهره‌گیری از رنگ‌های دیگر و تکنیک‌های طراحی این مورد را هم کنترل کنید.

قیمت سنگ مرمریت طوسی 

در مورد قیمت سنگ مرمریت طوسی شایان‌ذکر است که قیمت این سنگ طیف گسترده‌ای از ارزان تا گران‌قیمت دارد، زیرا سنگ مرمریت از انواع و اقسام متعددی با کاربردهای متفاوت برخوردار است. در زیر می‌خواهیم برخی از عوامل و فاکتورهای اثرگذار در قیمت مرمریت طوسی را بیان کنیم.

یکی از عامل‌های مهم و مؤثر در تعیین قیمت سنگ‌ها ابعاد و اندازه آن‌ها است، زیرا سنگ‌های مرمریت با توجه به اندازه‌ای که استخراج شده‌اند یا برش خورده‌اند تغییر می‌کند. قطر سنگ نیز اثر دارد. یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در قیمت مرمریت طوسی نوع آن است، چراکه امکان دارد برخی از انواع سنگ‌ها کمیاب‌تر بوده یا ویژگی‌ها و خصوصیات منحصربه‌فردی داشته باشند. به‌عنوان‌مثال قیمت سنگ‌های پرطاووسی ارسنجان و مرمریت طوسی لاشتر ممکن است باهم فرق کنند.

از دیگر فاکتورهای مهم در تعیین قیمت سنگ مرمریت می‌توان به میزان رگه‌های موجود روی آن اشاره کرد. در برخی سنگ‌ها حداقل بودن میزان رگه‌های روی سطح مؤثر است. همچنین زیبایی طرح‌ها می‌تواند یکی دیگر از عامل‌های مهم در عمل قیمت‌گذاری باشد. فاکتور دیگری که در این زمینه اثرگذار است، میزان سختی و استحکام سنگ‌ها می‌تواند باشد.

همچنین میزان ساب پذیری سنگ مرمریت نیز ممکن است در تعیین قیمت اثر مستقیم بگذارد. عامل دیگر نداشتن ناخالصی در سنگ بوده که در کیفیت آن‌هم مؤثر است. رنگ سنگ نیز اهمیت زیادی دارد، زیرا ممکن است هرچقدر که رنگ مرمریت روشن‌تر باشد، قیمت آن نیز بالاتر برود.

سخن پایانی

سنگ مرمریت طوسی بر اساس نوع آن می‌تواند در بخش‌های مختلفی مانند طراحی محیط‌های داخلی یا خارجی ساختمان پرکاربرد و اثرگذار باشند. سنگ مرمریت نوعی سنگ کربناتی دگرگونی بوده که رگه‌هایی در شکل ظاهری خود دارد و به‌موجب آن به جذابیت این سنگ‌ها افزوده می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد