همیشه آنلاین

با ما همیشه آنلاین و به روز باشید.

همیشه آنلاین

با ما همیشه آنلاین و به روز باشید.

مقایسه کامپوزیت های روکش و لمینت های سرامیکی


روکش های چینی و روکش های سرامیکی یکی از محبوب ترین درمان های زیبایی و دندانپزشکی هستند. در این مقاله تفاوت ها، مزایا و معایب کامپوزیت ونیر و لمینت های سرامیکی از جمله هزینه کلی درمان را با در نظر گرفتن ترجیحات دندانپزشکان در خرید ایمپلنت دندان و هزینه تجهیزات دندانی بررسی خواهیم کرد. . کامپوزیت ونیر و لمینت دندان.

از آنجایی که بخش قابل توجهی از دندانپزشکی به مسائل زیبایی مربوط می شود، توجه به این دو نوع محلول دندانی بسیار افزایش یافته است. و از هر دو روش در سفید کردن دندان و زیباسازی لبخند استقبال می شود.تفاوت روکش کامپوزیت با لمینت سرامیکی سوالی است که بسیاری از مراجعه کنندگان به مطب دندانپزشکی دارند. کدام یک زیباتر است؟ دوام بیشتری دارند؟ قیمت بهتری هم دارن؟ و… من سعی کردم در مقاله زیر ” تفاوت بین دکینگ کامپوزیت و لمینت سرامیکی ” به تمام سوالات شما پاسخ دهم.


مواد کامپوزیت چند لایه

در این روش درمانی از موادی برای بازگرداندن رنگ دندان استفاده خواهد شد. در واقع در این روش از کامپوزیت های معمولی برای پرکردن دندان های پوسیده استفاده می شود. این کامپوزیت ها درجات رنگی بسیار متفاوتی دارند و شما می توانید رنگ دندان مورد علاقه خود را از نظر درخشندگی دندان انتخاب کنید (مثلا از سفید یخچالی گرفته تا رنگ هایی که به دندان های طبیعی نزدیکتر هستند).


جنس لمینت سرامیکی

سیمان سرامیکی به صورت روکش نازکی بر روی دندان اعمال می شود که مواد آن معمولا به چهار دسته تقسیم می شوند:

لمینت های فلدسپاتیک

انواع سیستم های IPS

لمینت شده با سیستم های CAD-CAM

لمینت های دابیری آلومینیومی و لمینت های دابیری زیرکونیومی


ورقه های فلدسپات

هنگام ساخت لمینت سرامیکی به روش لمینت فلدسپاتیک، قالب به لابراتوار دندانپزشکی ارسال می شود و لمینت ها به صورت دستی و به روش پودری طراحی می شوند. از مزیت های این روش می توان به قیمت مناسب، زیبایی عالی و پوشش بهتر رنگ دندان های پایین اشاره کرد اما استحکام آن نسبت به انواع سیستم های IPS کمتر بوده و امکان سایش وجود دارد. دندان های جلویی


صفحات سرامیکی با سیستم های مختلف IPS

در این روش ماده مورد نظر در کوره و تحت فشار زیاد روی قالب دندانی قرار می گیرد. لمینت تولیدی ضخیم‌تر و محکم‌تر است و می‌توان آن را بیشتر اصلاح کرد (به دلیل ضخامت آن)، اما نیاز به سمباده‌زنی بیشتری دارد.

این نوع لمینت سرامیکی باعث ساییدگی دندان دیگر نمی شود و بنابراین برای افرادی که عادت هایی دارند (مانند دندان قروچه) انتخابی مناسب است. ضمناً قیمت آن از انواع لمینت های فلدسپاتیک بالاتر بوده و نمی تواند رنگ دندان زیرین را کاملاً بپوشاند (به دلیل شفافیت زیاد).

کف سرامیک با استفاده از سیستم CAD-CAM

در این فرآیند، پس از کشیدن دندان، دندان از طریق معاینه دندانپزشکی معاینه می شود و قبل از عمل، لمینت توسط کامپیوتر ساخته و نمایش داده می شود، بنابراین در صورت نیاز به تغییر و اصلاح زمین در اوایل، تغییرات لازم تغییر خواهد کرد. که باید انجام شود

پس از این مرحله کاشی و سرامیک به طور کامل توسط سیستم ساخته می شود و نیازی به دخالت دستی یا کار آزمایشگاهی ندارد. از مزایای این روش می توان به صرفه جویی در زمان، حذف مراحل آزمایشگاهی، کنترل بهتر عفونت، امکان اعمال تغییرات لازم بر روی بیمار قبل از شروع ساخت روکش بیمار، دقت بسیار بالا و کاهش خطاهای آزمایشگاهی و مقاومت بالا اشاره کرد. .


کدام روش ترمیم دندان نیاز به تراشیدن دارد

درمان زیبایی دندان با استفاده از روش کامپوزیت ونیر به عنوان روشی معرفی شده است که نیازی به مسواک زدن ندارد و در واقع در بیشتر موارد چنین خواهد بود.

درمان ونیرهای کامپوزیت نیازی به تراش ساختار طبیعی دندان ها ندارد و تنها در موارد بسیار محدودی که دندان های فرد دارای تغییر شکل ها و ناهنجاری های زیادی است نیاز به تراش داده می شود.


آسیاب دندان برای لمینت سرامیکی دوکال

این فرسایش فقط به مینای دندان محدود می شود و به ساختار زیرین (عاج و پالپ دندان) نفوذ نمی کند، بنابراین سطح فرسایش بسیار محدود است، عمق آن به 0.3-0.7 میلی متر می رسد. همپنین این برش فقط به سطح جلویی (لابیال) و لبه تیز دندان (لبه انسیزال) محدود می شود و نه به کل سطح دندان. (سطوحی که می توان تاج ها را ساخت: لب، زبان، لبه های داخلی و جانبی و انسیزال)


تراش دندان در لمینت سرامیکی

از نظر تراش دندان، لمینت های سرامیکی کمی تهاجمی تر از لمینت های کامپوزیت هستند و کمتر به تراش دندان نیاز دارند. البته ناگفته نماند که این مقدار بسیار ناچیز و محدود به سطح جلویی (سطح لبیال) دندان است.


لایه پارچه یا خاک رس را مخلوط کنید کدام زیباتر است؟

هر دوی این روش ها بسیار زیبا هستند و می توانند لبخندی زیبا به شما هدیه دهند. توانایی و مهارت دندانپزشک در میزان رضایت بیمار غیر قابل انکار خواهد بود، اما زیبایی لمینت سرامیکی در حال تولید بسیار بهتر از مواد کامپوزیت بوده و ظاهری طبیعی خواهد داشت.

مقایسه دوام لمینت سرامیکی و ونیر کامپوزیت


زمان روکش کامپوزیت

درمان کامپوزیت ونیر معمولا یک جلسه است و در هر فک حدود پنج ساعت طول می کشد، یعنی فردی با دندان های طبیعی خود به مطب می آید و با دندان های آسیب دیده خارج می شود و نیازی به خط خطی، گچ گیری و کارهای آزمایشگاهی نیست. به تدریج


دوام لمینت سرامیکی

لمینت های سرامیکی نسبت به پوشش های کامپوزیت به زمان بیشتری برای پخت نیاز دارند. این حداقل 3 جلسه درمانی است و به مدت دو هفته ادامه دارد.

در این روش ابتدا قالبی از دندان بریده می شود، سپس قالب به لابراتوار دندانپزشکی فرستاده می شود و پس از ساخت اولیه (حداقل یک هفته طول می کشد) به مطب پزشک فرستاده می شود.

در جلسه دوم قالب در دهان بیمار آزمایش می شود. در صورت تایید بیمار و دندانپزشک به آزمایشگاه برگردانده می شود تا برای مرحله آخر پولیش شود. و در نهایت در جلسه سوم با سیمان های مخصوص (شبیه چسب های دندانپزشکی) باند می شود.

ناگفته نماند که لمینت های ساخته شده با روش لمینیت سیستم CAD-CAM بسیار سریعتر تولید می شوند، اما همچنان به چندین جلسه نیاز دارند.


امکان اصلاح تورم لب در کامپوزیت ونیر و لمینت

با هر دو روش می توان تورم لب و تغییرات جزئی را اصلاح کرد، اما امکان اصلاح با ونیرهای کامپوزیت بسیار ساده تر، سریعتر و ارزانتر خواهد بود و با لمینت های سرامیکی در برخی موارد اصلاح امکان پذیر نخواهد بود و باید انجام شود. تکرار شود لمینت


کاربردهای پوشش کامپوزیت

بری لوید برای درمان زردی دندان ها، پری لب ها، شکستگی ها، بدشکلی ها، کمترین شلوغی (بی نظمی جزئی دندان)، بستن فاصله بین دندان ها (حفره ها) و دستیابی به حداکثر زیبایی با ونیرهای کامپوزیت و لبخند استفاده می شود.


کاربرد لمینت های سرامیکی

لمینت های سرامیکی نیز برای تمامی موارد فوق استفاده خواهند شد، تفاوت هایی که با دیاتوم ها جمع می شوند از این طریق قابل اصلاح است و در صورت مشاهده تغییر رنگ زیاد استفاده از لمینت های سرامیکی انتخاب خوبی است. .

هنگامی که هزینه مشکلی نیست، پرسلن ترجیح داده می شود زیرا ترمیم دندان ها امکان پذیرتر است.


مزایای لمینت دندان عبارتند از:

در برابر تغییر رنگ و لکه بسیار مقاوم است.

احتمال پر شدن یا ترک خوردن آن کمتر از کامپوزیت است، در برابر فشار بالا مقاومت بالایی دارد.

لمینت عمر طولانی دارد و اگر درست و با دقت انجام شود تا 15 سال عمر می کند.

یک مزیت قابل توجه این است که دقیقاً شبیه یک دندان طبیعی است


مشاهده متن کامل:https://drsheidaclinic.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد