همیشه آنلاین

با ما همیشه آنلاین و به روز باشید.

همیشه آنلاین

با ما همیشه آنلاین و به روز باشید.

جراحی لثه یا پریودنتال چیست؟ + انواع و مراحل جراحی لثه را معرفی می کند


جراحی لثه یک روش درمانی در دندانپزشکی است و در مواقعی استفاده می شود که افراد به دلیل بیماری لثه دچار مشکلات زیادی می شوند. اگر این بیماری ها با کورتاژ یا جرم گیری لثه درمان نشوند، دندانپزشک جراحی لثه را انجام می دهد. در این مطلب به بررسی و توضیح اینکه جراحی لثه چیست و با انواع این عمل آشنا شده ایم و مراحل این جراحی را بیشتر توضیح داده ایم.



جراحی لثه چیست و چرا انجام می شود؟

زمانی که برای درمان مشکلات و بیماری های خاص لثه از جمله عفونت لثه یا پریودنتیت ضروری است، دندانپزشکان جراحی لثه را انجام می دهند. این جراحی معمولا به عنوان جراحی پریودنتال شناخته می شود. زمانی که بافت لثه قابل درمان نباشد، جراحی لثه یا پیوند لثه مورد نیاز است.

گاهی اوقات می توان جراحی را به صورت سرپایی انجام داد که به آن جراحی لثه نیز می گویند. از علل اصلی بیماری هایی که باعث این عمل می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ظهور بیماری های ناشی از عفونت و بیماری های مزمن

تجمع پلاک و باکتری در اطراف لثه و دندان

داروهای خاصی مصرف کنید

وجود کیست و تومور



چه مشکلاتی با جراحی لثه قابل درمان است؟

بیماری های لثه مانند التهاب لثه و پریودنتیت نیز نیاز به درمان جراحی دارند. ژنژیویت نوعی بیماری خفیف لثه است که می تواند باعث قرمزی، تورم و خونریزی دندان ها شود. اغلب، التهاب لثه به دلیل بهداشت نامناسب دهان، پلاک و رسوب در دهان ایجاد می شود. درمان ویژه می تواند این مشکل را حل کند.

پریودنتیت یک نوع شدید بیماری لثه است که بدتر و پیشرفت می کند و باعث التهاب بافت و استخوان می شود. در این دوره التهاب، لثه ها شروع به جدا شدن از دندان می کنند. این منجر به ایجاد مناطقی به نام پاکت می شود که منجر به ورود باکتری و عفونت می شود. در نتیجه، از دست دادن استخوان و آسیب می تواند رخ دهد.


آشنایی با انواع روش های جراحی

نوع عمل جراحی دندان به نوع و شدت بیماری لثه بستگی دارد.

قبل از جراحی، جراح دندان ممکن است لثه ها را به طور کامل تمیز کند. روشی به نام جرم گیری عمیق می تواند پلاک و باکتری را از دندان ها و لثه ها پاک کند. روش دیگری که به نام کانال ریشه شناخته می شود، می تواند سطح ریشه دندان را صاف کند، به این معنی که فضای کمتری برای ایجاد پلاک و باکتری وجود دارد. این روش همچنین هرگونه مالیات روی ریشه را حذف می کند. فرسایش عمیق و برنامه ریزی ریشه اغلب به طور همزمان اتفاق می افتد.



جراحی دریچه

جراحی فلپ مخصوصاً برای افرادی که لخته در جیب عمیق دارند مفید است. این روش شامل بلند کردن لثه از روی دندان برای از بین بردن پلاک است. پس از اینکه جراح ناحیه مورد نظر را تمیز کرد و پلاک را از بین برد، لثه را در جای خود قرار می دهد تا اطراف دندان قرار گیرد. گاهی اوقات استخوان ممکن است در طول این فرآیند تغییر شکل دهد.



پیوند استخوان

زمانی که استخوان اطراف ریشه دندان آسیب ببیند یا از بین برود، فرد نیاز به پیوند استخوان دارد. این روش استخوان آسیب دیده را با استخوان جدید جایگزین می کند. این استخوان می تواند استخوان خود شما یا استخوان مصنوعی یا اهدا کننده باشد. هدف از پیوند استخوان نگه داشتن دندان ها در جای خود و کمک به رشد مجدد آنهاست.



بازسازی بافت

در طول این روش، دندانپزشک یک ماده توری کوچک را بین استخوان و لثه قرار می دهد. این ماده از رشد لثه در فضایی که استخوان باید باشد جلوگیری می کند و به استخوان و بافت همبند اجازه رشد مجدد می دهد.


تعویض لباس

خط لثه، همچنین به عنوان خط لثه برش شناخته می شود، از بافت لثه ایجاد می شود و ممکن است برای کاهش خطر آسیب بیشتر، نیاز به پیوند بافت نرم داشته باشد. در طی این روش، جراح دندان معمولاً بافتی را از یک قسمت بدن برمی دارد و دوباره به ناحیه آسیب دیده لثه می چسباند. این بافت معمولاً از سقف دهان گرفته می شود. پیوند بافت نه تنها خطر آسیب بیشتر را کاهش می دهد، بلکه ریشه های آسیب دیده را نیز می پوشاند.


سایر گزینه های درمانی عبارتند از:

لیزر درمانی: اگرچه شواهد موجود به طور کامل از لیزر درمانی پشتیبانی نمی کند، برخی از دندانپزشکان از آن برای کاهش پاکت ها و ترمیم بافت همبند آسیب دیده استفاده می کنند.

پروتئین های محرک بافت: این تکنیک شامل استفاده از ژل حاوی پروتئین برای تحریک رشد استخوان و بافت است.


چگونه برای جراحی لثه آماده شویم؟

قبل از اینکه فرد تحت عمل جراحی لثه قرار گیرد، دندانپزشک یک معاینه قبل از عمل انجام می دهد تا مطمئن شود که برای جراحی بی خطر است. در طول این معاینه، دندانپزشک به احتمال زیاد:

او سابقه پزشکی شما را بررسی می کند و معاینه می کند

برای اطمینان از ثبات و سلامت دندان ها، دهان و فک را بررسی کنید

هرگونه عفونت، آبسه یا سایر ضایعات که می تواند عمل را پیچیده کند، بررسی کنید

در مورد خطرات و مزایای عملیات تصمیم گیری می کند و رضایت یا تأییدیه عملیات را کسب می کند.


در حین جراحی لثه چه اتفاقی می افتد؟

بسته به نوع روشی که استفاده می کنید، ممکن است چیزهای مختلفی رخ دهد. اکثر جراحی های لثه دو ساعت طول می کشد. در برخی موارد، جراحی نیاز به آرام بخشی یا خوابیدن فرد برای بخشی از عمل دارد. همچنین جراحی هایی وجود دارد که به سادگی لثه ها را با استفاده از بی حسی موضعی بی حس می کند. تزریق بیهوشی می تواند کمی ناراحت کننده باشد.

در طول این روش، دندانپزشک از تجهیزات استریل از جمله ابزار و قطره چکان برای کاهش خطر عفونت استفاده می کند. پس از ایجاد برش ها یا برش های کوچک در امتداد خط لثه، دندانپزشک لثه ها را از دندان ها دور می کند. این به دندانپزشک اجازه می دهد تا ریشه ها را بهتر ببیند و پلاک، جرم یا عفونت را حذف کند.

پس از این تمیز کردن عمیق، دندانپزشک می تواند روش های دیگری مانند تعویض لثه، بازسازی استخوان یا سایر روش های برنامه ریزی شده را انجام دهد. دندانپزشک 7 تا 10 روز پس از جراحی این بخیه ها را می کشد.



دندانپزشکان اغلب موارد زیر را توصیه می کنند:

برای تمیز نگه داشتن ناحیه جراحی و جلوگیری از عفونت از دهانشویه آنتی باکتریال استفاده کنید

از ورزش شدید خودداری کنید

در روزهای بعد از عمل از غذاهای نرم استفاده کنید

سیگار نمی کشیدند

دندانپزشک یک قرار ملاقات می گذارد تا در عرض 1 تا 2 هفته به مطب برگردد. جراح بررسی می کند که آیا لثه ها بهبود یافته اند یا خیر. در این صورت، تمام بخیه ها برداشته می شوند.

لثه های فرد بعد از جراحی ظاهر خوبی خواهند داشت و تفاوت را احساس می کنند. لثه‌ها و دندان‌ها بهبود می‌یابند، قوی می‌شوند و منقبض‌تر و قوی‌تر می‌شوند. برخی از افراد ممکن است به سرما و گرما حساس باشند و با استفاده از خمیر دندان ضد حساسیت می توان این حساسیت را کاهش داد. دندانپزشک قرار ملاقات دیگری را برای مراقبت از سلامت دهان در آینده تعیین خواهد کرد.


مشاهده متن کامل: https://realtimedentist.com/1399/03/بهترین-متخصص-ارتودنسی-شیراز-آدرس-و-تلف/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد