همیشه آنلاین

با ما همیشه آنلاین و به روز باشید.

همیشه آنلاین

با ما همیشه آنلاین و به روز باشید.

گفتار درمانی چیست؟


گفتار درمانی یا اختلالات گفتار و زبان یکی از شاخه های توانبخشی است که به اختلالات گفتار و زبان می پردازد. در واقع گفتار و زبان (ما در مورد تفاوت گفتار و زبان بحث کردیم) مهمترین بخش ارتباط با دیگران است.

سایر زمینه های توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، ارتوپدی فنی، شنوایی شناسی و بینایی سنجی است. هدف همه کسانی که در زمینه توانبخشی فعالیت می کنند استفاده از بالاترین توانایی ممکن معلول برای بهبود وضعیت زندگی فردی و اجتماعی فرد است. بنابراین، گاهی هدف، درمان کامل فرد معلول نیست; بلکه سعی می کند از تمام توانایی هایش در حد توانش استفاده کند.

گفتار درمانگر کیست؟

بله لاگاپدا؟

آسیب شناس گفتار-زبان یا آسیب شناس گفتار-زبان فردی است که اختلالات گفتار، زبان و بلع را ارزیابی، تشخیص و درمان می کند. در واقع گفتار درمانی ارتباط توسط یک درمانگر است. همانطور که گفته شد، بخشی از ارتباطات گفتگو است. ما می توانیم از طریق خواندن و نوشتن، زبان بدن، حالات چهره و حتی تماس چشمی با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم.

بنابراین، فعالیت گفتار درمانگر محدود به «گفتار» نمی شود، زیرا برای بسیاری از افرادی که به دلیل آسیب مغزی یا آسیب به اندام های صورت (مثلاً قطع عضله زبان یا فلج) قادر به صحبت کردن نیستند، اتفاق می افتد. اما این افراد نباید از ارتباطات محروم خارج شوند.

اینجاست که نیاز به ارتباط با روش های جبرانی نیز مشخص می شود. در برخی موارد که فرد در روش های ارتباطی غیر از گفتار مانند زبان بدن، تماس چشمی و ... ضعیف است، ممکن است به گفتار درمانگر ارجاع داده شود.

علاوه بر این با توجه به دانش تخصصی فیزیولوژی و آناتومی اندام های زبان، دهان، حلق، حنجره و ... به حوزه بلع نیز می پردازد و به نوزادان یا بزرگسالانی که در بلع و غذا خوردن مشکل دارند کمک می کند.

بسته به مشکل مراجع، گفتار درمانگر می تواند با متخصصین مغز و اعصاب، متخصص اطفال، متخصص گوش و حلق و بینی، روانپزشک، روانشناس، شنوایی شناس، کاردرمانگر ذهنی و فیزیکی، فیزیوتراپیست، معلم مدرسه (برای کودکانی که به مدرسه می روند) و پرستاران (در صورت وجود) مشورت کند. با بیمارستان ها) در ارتباط باشند و برای بهره وری بیشتر، درمان چند وجهی ارائه دهند.

همچنین در بسیاری از موارد علاوه بر درمان مناسب بیماری فرد، محیط زندگی فرد را نیز اصلاح و بهبود می بخشند تا زندگی فرد بهبود یابد. به عنوان مثال می توان با مشاوره با مادر و معلم مدرسه به کودک گاز گرفته روش های بهتری برای درمان سریع گزش داد.

تفاوت بین گفتار و زبان چیست؟

تفاوت بین گفتار و زبان چیست؟

در واقع وقتی صحبت می کنیم بخشی از فرآیند گفتار در مغز ما انجام می شود (مانند انتخاب کلمات، جمله بندی و ...) که یک فرآیند ذهنی، زبانی است و بخشی از آن توسط ریه ها، ماهیچه ها انجام می شود. گلو، لب ها و ماهیچه ها زبان و... صدا و کلماتی را تولید می کنند که بخشی از گفتار هستند.

چه کسانی به گفتار درمانی نیاز دارند؟

به طور کلی، هر فردی (در هر سنی) با مشکلات ارتباطی به گفتار درمانی برای کمک به صحبت کردن و صحبت کردن نیاز دارد. در واقع در کودکان زیر 6 سال توانایی برقراری ارتباط با سن مشخص می شود.

نارساخوانی، نارساخوانی، نارساخوانی، عقب ماندگی ذهنی، نارساخوانی، نارساخوانی و آپراکسیک، نارساخوانی، کم شنوایی افراد مبتلا به شکاف لب و کام افراد مبتلا به اختلالات صدا (مانند گرفتگی صدا) افراد مبتلا به سرطان مری، زبان یا گلو کودکان مبتلا به سرطان گفتار و گلو تاخیر زبان افراد مبتلا به آسیب مغزی (مانند سکته مغزی، تومور مغزی، بیماری آلزایمر، بیماری آلزایمر و غیره) مشکلات در گفتار، زبان و بلع، بیماران ام اس، بیماران پارکینسون، بیماران ALS، افراد مبتلا به اختلالات گفتاری ناشی از مشکلات تنفسی، نوزادان. متولدین نارس یا مبتلایان به سندرم داون و غیره. بیماری هایی مانند سندرم ویلیامز برای ارزیابی و درمان به گفتار درمانگر ارجاع داده می شود.

مراجعین باید در نظر داشته باشند که برخی از مداخلات گفتار درمانی ممکن است بسته به شرایط بیمار به زمان بیشتری نیاز داشته باشند تا نتایج حاصل شود و ادامه درمان یک نیاز ضروری برای نظارت بر پیشرفت است.

زبان درمانی در کودکان

گفتار درمانی برای کودکان

دوران نوزادی و کودکی دوران بسیار حساسی است! اختلالاتی که در این دوره ظاهر می شوند، اگر درمان نشوند و عواقب آن عمیق تر شود، در آینده می تواند بسیار دشوار باشد. از سوی دیگر، به دلیل انعطاف پذیری مغز، بسیاری از این بیماری ها را می توان با سهولت و سرعت بیشتر و موثرتر درمان کرد.

بیشتر مشکلات گفتار و زبان ریشه در مغز دارد. این اختلالات همچنین می تواند ناشی از مشکلات متابولیک، ژنتیک، سندرم ها، تروما و آسیب مغزی و عادات یا شیوه های اشتباه والدین باشد. از این رو اهمیت درمان و مشاوره مستقیم والدین برای بهبود روش های فرزندپروری ثابت شده است.

اغلب دیده می شود که والدین نمی پذیرند که فرزندشان مشکل گفتاری داشته باشد (مثلاً یک کودک 4 ساله در سطح یک کودک 1 ساله صحبت می کند). و خود را با این توجیه می کنند که برای حرف زدن دیر شده است!

به خاطر داشته باشید که وراثت عامل مهمی در رشد کودکان است، اما تأخیر در درمان، فرصت بهبودی را از کودکان می‌گیرد. همانطور که در قسمت بعدی می بینید و می بینید، بسیاری از این اختلالات در صورت عدم درمان به بزرگسالی می رسند و کودک در طول این چند سال زندگی با این اختلال آسیب های روحی و روانی زیادی را متحمل می شود. اگر همه برای رشد طبیعی تحت درمان قرار می گرفتند، هیچ بزرگسال دارای معلولیتی وجود نداشت!

بنابراین پیشنهاد می کنیم حداقل برای ارزیابی به یک گفتاردرمانگر مراجعه کنید. گفتار درمانگر سوابق خانوادگی و تمامی سوالات لازم را بررسی می کند و در صورت نیاز به روش درمانی برنامه درمانی مناسب را به شما ارائه می دهد و در صورت عدم وجود مشکل در رشد کودک می توانید به کودک خود آموزش دهید. به سادگی.

گفتار درمانی برای بزرگسالان

گفتار درمانی برای بزرگسالان

همانطور که گفته شد در شرایط مختلف، بسیاری از این مشکلات می تواند در بزرگسالان ایجاد شود یا از دوران کودکی با آنها همراه باشد. مانند بزرگسالانی که از دوران کودکی در تلفظ صداهای مختلف مشکل آشکاری دارند و آنها را تا بزرگسالی با خود حمل می کنند. یا مشکل لکنت که فرد از کودکی با آن مواجه است، برای موقعیت اجتماعی او بسیار مخرب است. و بسیاری از شرایط دیگر مانند مشکلات صدا، بلع، ارتباط و …

یکی از دلایل اهمیت درمان در سالمندان این است که اگر اعتقاد بر این است که مشکلات دوران رشد در دوران کودکی قابل درمان است، پس هیچکس نباید در دوران پیری دچار مشکل شود! در این زمان افراد خود را برای مسئولیت های اجتماعی و شغلی آماده می کنند، مهم این است که مشکل گفتاری و ارتباطی نداشته باشند.

مثلاً فردی که لکنت دارد در اشتغال، ارتباطات روزانه، ازدواج و حتی خرید مشکلات زیادی دارد. بنابراین ارجاع فرد به گفتار درمانگر برای دریافت برنامه درمانی مناسب بسیار مهم است.

چه زمانی باید به گفتار درمانگر مراجعه کنیم؟

چه زمانی باید گفتار درمانی کنیم؟

زمان ارجاع به گفتار درمانی بر اساس سن و مشکل مرتبط با آن متفاوت است. اما باید به «دوره طلایی» توجه ویژه داشت، یعنی فردی که نیاز به درمان دارد باید هر چه زودتر درمان را شروع کند.

به عنوان مثال، فردی که به دلیل سکته مغزی نمی تواند صحبت کند، باید درمان را در اسرع وقت شروع کند، زیرا مانند هر بیماری دیگری، هر چه زودتر درمان شروع شود، نتیجه بهتری خواهد داشت.

سکته مغزی چیست؟ (علائم، تشخیص و درمان) »

همچنین می توانید برای بررسی مشکل این اختلال و دریافت مشاوره لازم در مورد ارجاع به گفتار درمانگر با ما تماس بگیرید.

فواید گفتار درمانی

گفتار درمانی می تواند به کودکان کمک کند واضح تر صحبت کنند. این باعث می شود که کودکان هنگام صحبت کردن احساس اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند. بنابراین، این درمان اختلال گفتار به عزت نفس، زندگی اجتماعی، پیشگیری از تنهایی و غیره کمک می کند.

گفتار درمانی می تواند به کودکان مبتلا به ناتوانی در خواندن و نوشتن کمک کند تا حروف را بهتر درک کنند، صداها و حروف را در کلمات بهتر بشناسند و در نتیجه میل کودکان به خواندن و خواندن را افزایش دهند.

گفتاردرمانی با درمان افراد دارای لکنت در هر سنی می تواند طعم صحبت کردن را در موقعیت های مختلف زندگی اجتماعی به آنها بچشاند.

گفتار درمانی می تواند به بزرگسالی کمک کند که توانایی صحبت کردن، درک گفتار دیگران یا حتی بلع را به دلیل سکته مغزی یا ضربه به سر از دست داده است. آسیب به حدی شدید و گسترده است که توانایی صحبت کردن به شدت از بین می رود، اما می توان با استفاده از «وسایل ارتباطی اضافی و جایگزین» به فرد کمک کرد تا ارتباط برقرار کند.

تصور کنید اگر قدرت حرف زدن از شما سلب می شد، حاضر نبودید حداقل برای رفع نیازهای روزمره خود به گونه ای دیگر با دیگران ارتباط برقرار کنید؟!

وضعیت علمی و تحصیلی

وضعیت تحصیلی و آموزشی گفتار درمانی

دانشجویان رشته تجربی می توانند در آن رشته در دانشگاه تحصیل کنند. دانشگاه های (علوم بهزیستی و توانبخشی، علوم پزشکی، تهران، ایران، اصفهان، بابل، تبریز، جندی شاپور، اهواز، سمنان، اراک، زاهدان، شیراز، مشهد و همدان) در این رشته دانشجو می پذیرند. همچنین امکان ادامه تحصیل در ایران تا مقطع دکتری وجود دارد.

گرایش های مرتبط در تحصیلات تکمیلی عبارتند از: علوم اعصاب، روانشناسی بالینی، مدیریت توانبخشی، آناتومی، فیزیولوژی، روانشناسی کودکان استثنایی و غیره.

مهارت های مورد نیاز برای تحصیل در رشته گفتار درمانی

افرادی که به خدمات گفتار درمانی نیاز دارند در طیف سنی وسیعی قرار دارند. از نوزادان نارس گرفته تا افراد 90 ساله که پس از سکته، توانایی تکلم خود را از دست داده اند. بنابراین فردی می تواند گفتاردرمانگر خوب و موفقی باشد که توانایی برقراری ارتباط با افراد در سنین مختلف را داشته باشد.

همچنین باید بسیار انعطاف پذیر و خلاق باشد، زیرا افراد با سطوح توانایی و فرهنگ های مختلف ممکن است به خدمات گفتار درمانی نیاز داشته باشند. هیچ دو ناشنوا شبیه هم نیستند. بنابراین، گفتار درمانگر باید بتواند با استفاده از خلاقیت و انعطاف خود، برنامه درمانی را با توجه به شرایط مراجع تغییر دهد. برخی از کودکان حتی ممکن است مشکلات رفتاری داشته باشند و به درمان مستقیم پاسخ ندهند.

یک گفتاردرمانگر باید توانایی طراحی و اجرای یک برنامه درمانی متناسب با شرایط خاص کودک را داشته باشد. به طور کلی سرعت پیشرفت برخی از مددجویان در زمینه توانبخشی کند است. بنابراین، در صورت داشتن صبر و حوصله، درمان می تواند موفقیت آمیز باشد.

در برخی موارد ممکن است زبان دیگری مانند ترکی یا کردی نیاز به خدمات گفتار درمانی داشته باشد، بنابراین آشنایی با لهجه ها و ویژگی های زبان های دیگر مزیت محسوب می شود.

موقعیت کاری

بازار کار گفتار درمانی چگونه است؟

فارغ التحصیلان دارای مدرک لیسانس، فوق لیسانس و دکترا می توانند یک کلینیک خصوصی راه اندازی کنند. همچنین در صورت تمایل می توانند در مراکز توانبخشی، کلینیک ها، مراکز بهداشتی درمانی، مراکز آموزش ویژه، خانه های سالمندان و بیمارستان ها کار کنند.

گفتاردرمانگر در بیمارستان ممکن است در بخش‌های عصبی (بیماران با آسیب مغزی و مشکلات گفتاری، زبانی و بلع)، بخش‌های سرپایی، NICU (مراقبت‌های ویژه برای نوزادانی که نارس متولد شده‌اند یا با مشکلات تنفسی یا مشکلات شیردهی و بلع شیر)، بخش مراقبت‌های ویژه یا حتی بخشی که به گفتار درمانی اختصاص دارد.

گفتار درمانگر می تواند به صورت دوره ای کودکان را در مدارس عادی و استثنایی ارزیابی کند و توصیه های لازم را به معلم بدهد. همچنین در جلسات کلاس شرکت کنید و به کودکانی که به دلیل مشکلات شنوایی، یادگیری و... از همکلاسی های خود عقب مانده اند کمک کنید.

بازار کار گفتار درمانی چگونه است؟

در زمان نگارش این متن نیاز به گفتار درمانگر و تعداد فارغ التحصیلان نسبی است و حتی در بسیاری از رشته ها به گفتار درمانگر نیاز است. لذا لازم به ذکر است که برای بررسی دقیق تر، به ویژه برای دانشجویانی که قصد ثبت نام در این رشته را دارند، باید در طول دوره تحصیلی آزمون داده شود.

عوامل تشدید کننده ای مانند آلودگی هوا، افزودنی های غذایی، ازدواج، بیماری های درمان نشده، جهش های ژنتیکی و بسیاری از عوامل دیگر باعث آسیب هایی می شوند که نیاز به توانبخشی دارند، بنابراین لازم است متخصصان توانبخشی به بحث بنشینند، درمان نیز بخشی دیگر از آن است.

از آنجایی که نمودار جمعیت (در زمان نگارش این مقاله) به سمت جمعیت میانسال پیش می رود، نیاز به خدمات توانبخشی در همه مناطق این جامعه ممکن است افزایش یابد.

مشاهده منبع: https://payju.ir/content/لیست-مراکز-گفتار-درمانی-در-شیراز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد