همیشه آنلاین

با ما همیشه آنلاین و به روز باشید.

همیشه آنلاین

با ما همیشه آنلاین و به روز باشید.

میزبان



گاهی اوقات پادکست، کتاب صوتی، تریلر تجاری و غیره. برای تاثیرگذاری بیشتر به صدایی گرم و خوشایند نیاز داریم. شاید خیلی از شما به شغل گوینده علاقه داشته باشید، اما تعریف درستی وجود ندارد. برای کشف شغل جذاب صداپیشگی با ما همراه باشید.

اسپیکر نیم؟

ارسال پیام با صدای انسان باعث افزایش کارایی می شود. با این حال، برای موفقیت در این زمینه، باید در آن مسلط باشید و گفتار را به درستی درک کنید.

اگرچه بسیاری از موارد مانند نوع صدای ژنتیکی و داده شده از سوی خداوند از نقاط قوت یک گوینده است، اما فنون گفتار، سبک گفتار و نحوه صحبت کردن، مهارت هایی هستند که با تمرین و آموزش به دست می آیند و تقویت می شوند.

اگر بخواهیم تعریف ساده و روشنی از روایت داشته باشیم: وقتی چیزی به شما داده می شود که حاوی صدای شما باشد اما تصویر شما را در بر نگیرد، شما عمل روایت را انجام داده اید.

امروزه صدا و سیما به ویژه در دنیای ارتباطات و رسانه به عنوان یک حرفه جذاب مورد توجه و تحسین قرار می گیرد و با رشته هایی مانند گزارشگری، بازیگری، نویسندگی و بازیگری توجه بخش زیادی از مخاطبان صدا و سیما را به خود جلب کرده است و گویندگان فهیم و زیبا سال ها به عنوان افراد مشهور، آثار عمومی و انواع کارهای عمومی به مخاطبان رسانه احترام می گذارند و رصد می کنند.

کار پخش

گویندگان می توانند به صورت جداگانه کار کنند یا در شبکه های رادیویی، تلویزیونی و اینترنتی کار کنند. بلندگوهایی با صدای رسا و قدرتمند می توانند محتوای متنی را به محتوای صوتی تبدیل کنند.

مشاغل گوینده دارای زیرمجموعه هایی هستند: گوینده شبکه خبر، گوینده شبکه رادیویی و سایر فعالیت هایی که یک گوینده حرفه ای می تواند انجام دهد.

همچنین یکی از پرطرفدارترین زیرشاخه های صدا و سیما که بسیار جذاب و مهیج است، صداپیشگی است. دوبلورها با بیان داستان از زبان شخصیت های مختلف فیلم، سریال و مستند می توانند خود را در دل داستان قرار دهند و آنها را بخشی از داستان بدانند.

یکی دیگر از فعالیت های محبوب که مفهوم مکالمه را به خوبی نشان می دهد، تولید پادکست و محتوای صوتی است. امروزه پادکست ها با موضوعات مختلف بسیار محبوب هستند و بسیاری از مردم بخشی از روز خود را به گوش دادن به پادکست اختصاص می دهند.

سخنرانان می توانند موضوعی را که در آن تخصص دارند انتخاب کنند و شروع به ایجاد پادکست های مرتبط با آن موضوع کنند. (موضوعاتی مانند نقد فیلم، گفتار، روانشناسی، علمی، تخیلی و غیره). پخش در همه جا مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند شغل بسیار جذاب و پردرآمدی باشد.

پادکست چیست؟

قبل از اینکه در مورد پادکست صحبت کنیم، بهتر است یک تعریف ساده از پادکست داشته باشیم و ببینیم این نوع محتوایی که در فضای مجازی تا این حد پرطرفدار است چگونه به وجود آمده است؟

پادکست ها فایل های صوتی هستند که به صورت آنلاین ایجاد و منتشر می شوند. در واقع پادکست ها در کنار مقاله ها و ویدئوهای مکتوب، نوع دیگری از محتوا هستند که با گوش دادن به آن ها می توان به دست آورد.

داستان های صوتی، گفتگوها و گفتگوهای دو یا چند نفر که به صورت صوتی یا فایل های آموزش زبان هستند، نمونه هایی از پادکست های پرطرفدار هستند که امروزه در بین کاربران بسیار محبوب هستند و اپلیکیشن های مختلفی برای ارائه، تبلیغ و فروش آنها ساخته شده است.

سرعت زندگی مدرن و ماشینی ما را مجبور کرده است که از زمان خود به خوبی استفاده کنیم که قطعاً مناسب و درست است. اگر در اتوبوس یا مترو منتظر مقصدمان باشیم، چه بهتر که می‌توانیم پادکست‌ها و محتوای صوتی گوش دهیم، چقدر خوب است اگر بتوانیم آن دقایق خسته‌کننده را با گوش دادن به پادکست‌ها و داستان‌های صوتی جالب از ماشین یا شستن ظروف سپری کنیم. بیایید در کار یاد بگیریم و جلو برویم.

اگرچه تولید پادکست در کشور ما دیرتر از کشورهای پیشرفته شروع شد، اما به سرعت جایگاه خود را به روی مردم باز کرده و از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار است. همچنین ممکن است بخواهید از این نوع محتوا در پروفایل کاربری و رسانه های اجتماعی خود استفاده کنید، بهتر است جنبه های مهم پادکست و پخش را بدانید تا به آنچه تولید می کنید گوش دهید.

پادکست یکی از محبوب‌ترین، محبوب‌ترین و محبوب‌ترین شکل‌های تبلیغات است. امروزه پادکست های زیادی در زمینه های آموزشی، علمی، روانشناسی، داستانی و بسیاری از حوزه های دیگر ساخته می شود که هر کدام بسیار پربار هستند و مخاطبان زیادی دارند.

پادکست یکی از شاخه های صدا و سیما است که برای کسانی که می خواهند در این زمینه فعالیت کنند شانس موفقیت زیادی دارد و سرمایه لازم برای کار به عنوان تهیه کننده پادکست نسبت به سایر رشته ها کمتر است.

هر پادکستی با هر موضوعی فالوورهای خود را دارد و به عنوان یک پادکست باید سعی کنید توجه مخاطبان اصلی خود را به خود جلب کنید. زیرا هر پادکستی نمی تواند برای هر شنونده ای جذاب باشد. بنابراین، باید موضوع خاصی را برای پادکست خود انتخاب کنید و یک پادکست را در یک مکان ایجاد کنید.

اصول و مبانی داستان نویسی چیست؟

یکی از مهمترین جنبه های صحبت کردن، خواندن جملات و متون با صدای واضح و مشخص است. صدای گوینده باید در جملاتی که توضیح داده برای مخاطب آسان باشد.

صدای آهسته و مبهم شنوندگان را از گوش دادن به سخنران خسته می کند. می توانید برای تقویت صدای خود متون طولانی را با صدای بلند بخوانید و صدایی تاثیرگذار و قدرتمند داشته باشید تا بتوانید درک کنید که سخنرانی شما چه مشکلاتی دارد و باید روی حل چه مشکلاتی تمرکز کنید.

یکی دیگر از اصول مهم سخنرانی که بستگی به موضوع و دامنه سخنرانی دارد، توانایی کنترل احساسات است; به عنوان مثال، برای تبدیل متن کتاب داستان به فایل صوتی، باید داستان را تعریف کنید تا مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند و حس مورد نیاز خود را از لحن و صدای شما در هر قسمت از داستان دریافت کند.

اصل مهم دیگری که می تواند به شما کمک کند صحبت کنید، مجری رادیو دانستن زمان مکث است. بلندگوهای حرفه ای از استراحت های کوتاه به نفع خود استفاده می کنند و بهره وری خود را افزایش می دهند.

ویژگی ها و مهارت های یک سخنران حرفه ای

صدای خوب: اولین ویژگی مهم در صحبت کردن، صدای خوب است. اما این فرصت کافی نیست و باید مهارت های لازم برای این کار را داشته باشید.

انتقال احساسات یک سخنران حرفه ای داستان را به گونه ای تعریف می کند که مردم آنچه را که در اطرافشان می گذرد فراموش می کنند و در محتوایی که گوینده می گوید غرق می شوند. به طور کلی، یک سخنران آموزش دیده باید بتواند زمینه یک متن و موضوع خاص را به مخاطب منتقل کند.

مهارت های گفتاری: مهمترین مهارت هنگام استخدام سخنران، مهارت های ارائه دهنده متقاضی است. برخی از راویان جدید کار خود را به درستی و حرفه ای انجام دادند و داستان را با هیجان زیاد یا به شکلی کاملاً عادی و خسته کننده روایت کردند.

سخنران حرفه ای باید بین این دو حالت تعادل برقرار کند و داستان را با توجه به توسعه و نیازهای آن بازگو کند. مثل هیجان مفسران فوتبال که تمام عیار دارند.

مهارت های نوشتاری: اکثر سخنرانان مطالب خود را می نویسند و آماده می کنند. توانایی نوشتن را نیز می توان یکی از ویژگی های آنها دانست.

مهارت های تحقیق و جستجو: یک سخنران حرفه ای باید درباره مسائل مهم روز تحقیق کند و اطلاعات کافی داشته باشد. در این صورت او می تواند در طول برنامه های خود درباره موضوعات مختلف اظهار نظر کند.

تسلط بر زبان و ادبیات: گویندگان باید به کلمات توأم با ادبیات مسلط باشند و ارائه آنها بر احساسات مخاطب تأثیر بگذارد. لحن یا لحن سخنران به اهداف شرکت و مخاطبان آن بستگی دارد.

کنترل صدا. برای داشتن یک سخنرانی و ارائه خوب، باید کنترل خوبی روی سرعت، زیر و بم و حجم صدای خود داشته باشید. به عنوان مثال، اگر فقط با صدای یکنواخت صحبت کنید، مخاطب را خسته خواهید کرد. محتوای سخنرانی شما هر چقدر هم جذاب باشد، فرقی نمی کند، مخاطب شما را دنبال نمی کند.

کنترل لهجه: یکی از ویژگی های یک بلندگوی خوب کنترل لهجه است. بسیاری از سخنرانان حرفه ای لهجه دارند اما می دانند چگونه آنها را تلفظ کنند یا چه زمانی از لهجه استفاده کنند.

مهارت های کامپیوتری: یک پخش کننده حرفه ای، به ویژه یک پخش کننده رادیویی، باید مهارت های کامپیوتری را توسعه دهد و دانش گسترده ای در زمینه کامپیوتر، میکس و مسترینگ و تجهیزات صوتی مرتبط داشته باشد.

مهارت های ارتباط بین فردی: گویندگان رادیو و تلویزیون باید بتوانند به خوبی با مهمانان و شنوندگان برنامه ارتباط برقرار کنند و از مهارت های ارتباطی خوبی برخوردار باشند.

اعتماد به نفس: این شغل می تواند برای متقاضیان بسیار رقابتی باشد. آموزش گویندگی زهرا شیراحمدی  اعتماد به نفس و حفظ خونسردی خود می تواند یک اسپیکر جدید را از یک حرفه ای متمایز کند.

نتیجه

به طور کلی، مهم ترین مهارت گفتاری، دانستن نحوه کار در هر شاخه از گفتار است. صدای محکم در تبلیغات، صدای واضح و مهارت تلفظ بالا برای ارائه محتوا و کار در شبکه خبر، صدایی آرام و صدای دلنشین برای تولید پادکست و ... از مهارت های مهم مورد نیاز برای گویندگان حرفه ای فعال در این حوزه ها است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد