همیشه آنلاین

با ما همیشه آنلاین و به روز باشید.

همیشه آنلاین

با ما همیشه آنلاین و به روز باشید.

رشد خیلی سریع بافت تاریخی یزد


هر گردشگری با دیدن این خانه، رویای زندگی در آن را تصور میکند. جدا از خانه، آثار این موزه در نوع خود نظیر ندارند. از طرفی نیز زدن نردههایی روی پل از دید بسیاری از کارشناسان برای پل آسیبزا خواهد بود. بنای بانک سالیان سال متروکه بود تا اینکه حدود 23 سال پیش ثبت ملی شد و مراحل عملیات مرمت آن در سال 1385 آغاز شد. شکلی که امروز از این بنا پیداست، یادگاری از مرمت و اضافه کردن ساعت به برج، در دوران قاجار است. همچنین برخی از ظروف و سکههایی که روی آنها نماد عناصر روشنی بخش وجود دارد هم به این موزه اضافه شدهاند. واژه «ستی» نیز به دلیل پاکدامنی و عفت این شخصیت به نامشان اضافه شد. گفته میشود که قبل از این تاریخ، اسکندر مقدونی این مکان را به زندانی برای تبعیدیان خود اختصاص داده بود. موضوعی که مشابه آنها را میتوان در دو مسجد احمدابن طولون و حکیم در شهر قاهره مشاهده کرد.علاوه بر شبستان ذکرشده میتوان آثار باقیمانده از شبستان دیگری را یافت که بهشکل مستطیل و در بخش جنوب غربی مسجد ساخته شده بود. فرخی یزدی یکی از شعرای نامدار و مبارز شهر یزد در قرن سیزدهم و چهاردهم است. سنگاب شرقی: کتیبهای که شامل صلوات به چهارده معصوم است به صورت برجسته و به خط ثلث بر اطراف لبه این سنگاب تراشیده شدهاست، و بقیه بدنه حاوی نقوش گل و بته برجسته است. این راستهها، در چهارراهی به هم میرسیدند که یک گنبد با نورگیر و نقوش چشمنواز داشت. «طرّاحی مانتو مجلسی بر اساس نقوش مسجد جامع یزد» تارنمای یزد شهر. گرچه این ارگ فاقد نمایشگاه است، اما به دلیل اهمیت بنای آن، بد نیست پس از بازدید از برج ساعت و مسجد جامع نیم نگاهی هم به معماری جالب آن بیندازید. حال که همراه با مجله گردشگری ره بال آسمان به باغی بیمثال و تماشایی در مرکز ایران و در شهر اصفهان سفر کرده و به گوشهوکنار آن نیم نگاهی کردهاید، وقت آن رسیده تا برای دیداری متفاوت و دلچسب راهی استان اصفهان و این بوستان زیبا شوید.

همشهری آنلاین - تصاویر - طبیعت زمستانی زیارت در نخستین برف گرگان مکانی که مسجد امروزی در آن برپا شده است، حدود شش قرن پیش، محلی برای عبادت، استراحت و اسکان فقرا بوده است و از نظر معماری، بنای مسجد سادگی خاصی داشت؛ اما چیزی که امروز از مسجد حظیره میبینیم، مربوط به نیم قرن پیش است. هر یک از خانههای بافت سنتی یزد به نوبه خود، دیدنی هستند؛ اما در این میان خانههایی که از اعیان و افراد مهم این شهر به جا مانده است، در کنار معماری خاص کویری، شکوه خاصی را هم به نمایش میگذارند. بسیاری از محققان بیان گره شباهت زیاد پل خواجو با پل طبیعت امروزی در تهران هستند که به نوعی محل گذر افراد از فضایی زیبا و خاص می باشد. با بازدید از این مکان، به نوعی زمان را تجربه خواهید کرد؛ زیرا درختانی همچون انگور، سرو و کاج در ارتباط با طبیعت پرورانده و بوی گل محمدی در همهی باغ احساس میشود. در اماکن مذهبی این شهر، در کنار بازدید، میتوانید یک عبادت ناب را تجربه کنید. به گوشه و کنار چهارباغ سر میزنیم تا دلتان پَر بکشد برای قدم زدن در چهارباغ عباسی و هر چه سریعتر راهی اصفهان شوید. نزدیک به ۴۰۰ گونه گیاه در باغ گلها اصفهان کاشته شده که بر اساس جزئیات محل زندگی تقسیمبندی شدهاند. شاید هیچ وقت شرایط به گونه ای نمی شد که مردم به فردی به عنوان مرجع تقلید (خمینی) اعتماد کرده و تمام سرنوشت خود را به دست او بسپارند و او چنین ناجوانمردانه پاسخ دهد. تقدس نور در آیین زرتشتیان رفتهرفته به وسایل زندگی روزمره تمام مردم یزد وارد شد و این شهر به روشنایی اهمیت زیادی میداد. همچنین پیکر هشت شهید گمنام دفاع مقدس در سال ۹۳ در محل تکیه امیرچقماق به خاک سپرده شده است و برخی آیین های مذهبی در طول سال در این محل برگزار می شود.

از دیگر زیبایی های این باغ می توان فرش ایرانی اشاره کرد. پاورپوینت تحلیل باغ دولت آباد یزد یکی دیگر از مهمترین و سختترین تحقیقات و پروژه معماری مربوط به موضوع پاورپوینت معماری ایرانی میباشد. بسیاری از مردم ترجیح میدهند که این محل تاریخی را مدرسه ضیائیه بخوانند، زیرا به محض تماشای شکوه بنای آن این فکر به ذهن خطور میکند که هیچ معمار یا دولتی برای ساختن یک زندان تا این ظرافت و هنر به خرج نمیدهد. از آنجایی که بانک شاهی با سایر جاذبه های یزد فاصله کمی دارد، هیچ هنر دوستی نباید فرصت بازدید از آن را از دست بدهد. در شب، ساختمان پس از ساعت های گرگ و میش پس از غروب خورشید با نور نارنجی در طاقچه های قوسی روشن می شود که آن را به مکانی تماشایی تبدیل می کند. حتی در گوردخمههای بیرون از شهر یزد هم آبانبار داریم؛ اما چیزی که بین همه این آبانبارها مشترک است، وجود بادگیرهایی برای تهویه هوا و خنکسازی آب درون آبانبار است. اما قسمتی که امکان بازدید از آن برای گردشگران فراهم شده، موزه وزیری است. زمانی که از این جاذبه بازدید میکنید، میتوانید با یک پیادهروی ساده، خود را به بسیاری از دیدنی های یزد برسانید. کتیبه های مسجد جامع یزد، دست نویس نزد ورثۀ نویسنده. «تزئینات مسجد جامع یزد» دست نویس نزد نویسنده.

همچنین، بعضی از مورخان بر این باورند که در گذشتگان دور، موقعیت فعلی مسجد جامع، آتشکدهای برای زرتشتیان بوده است. و یکی از آثار شاخص در تور کلاسیک ایران برای مسافرین ورودیست که بخشی از شناسنامه تاریخ و فرهنگ و هنر و معماری کشور ایران است که برای گردشگران ورودی به ایران عرضه می گردد. گوش سپردن به صدای جریان آب در میان نورپردازی زیبای پل، همه و همه دست به دست هم میدهند تا شبی بهیادماندنی داشته باشید.مردم شهر نیز از هر فرصتی، بهخصوص شبهای بلند تابستان، استفاده میکنند تا در کنار خانواده و دوستان خستگی یک روز گرم و پرمشغله را در جوار پل خواجو از تن بیرون کنند؛ بهویژه که برخی از آنها با خواندن آواز حس و حال دلانگیزی به وجود میآورند. ازبرنامه های شهری شاه عباس اول صفوی و پس ازانتخاب اصفهان بعنوان پایتخت، احداث خیابان زیبای چهارباغ وباغهای متعدد دراطراف آن بود که طرح آن توسط شیخ بهایی در محوطه بسیار وسیعی که دولتخانه نامیده میشد ریخته شد. به محض مطلع شدن عالم گرانقدر، حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی از این واقعه ناگوار، به طلبه های حوزه دینی فرمایش کردند که از ادامه این روند جلوگیری کنند. مدت زیادی از افتتاح آکواریوم موضوعی استانبول نمیگذرد اما در همین زمان نسبتا کوتاه، توانسته هزاران هزار گردشگر مختلف را از سراسر جهان جذب خود کند. وجود آثار تاریخی تپه مهدیخانی و دژ دو برار (دو بردار) از دوران ساسانی، نشانههای وجود آتشکده و قبرستان قدیمی، آرامگاه پیر پیران، درخت سرسبز و سماگاد با حدود 2 تا 3 هزار سال قدمت، کهن بودن این روستا را تایید میکند.

میدان ساعت یزد هم یکی از قدیمیترین جاهای دیدنی یزد است که قرنهاست گذر زمان را به مردم نشان میدهد. یکی از شگفتانگیزترین بخشهای این مسجد، طاق آن است که توسط یوسف اصفهانی از برجستهترین معماران این شهر ساخته شد. اما کاخ هشت بهشت و عمارت چهل ستون از زیباترین عمارتهای تاریخی در نزدیکی عالی قاپو هستند. نسبت به معماری و تاریخ مسجد جامع یزد، چهل محراب، ساختار بسیار سادهای دارد، اما حالوهوای خوب آن باعث شده که گردشگران در کنار بازدید از زندان اسکندر، سری هم به مسجد چهلمحراب بزنند. همچنین برای بازدید از جاهای دیدنی یزد در بهار هم، این باغ حرفهای زیادی برای گفتن دارد. سازمان تبلیغات اسلامی. بایگانیشده از اصلی در ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲. بایگانیشده از روی نسخه اصلی در ۲۰ اوت ۲۰۱۳. موقعیت موزه آب یزد هم درست روی دو قنات قدیمی یزد قرار دارد. مسجد جامع و بسیاری از مکان های دیدنی یزد، درست در روبهروی این جاذبه تاریخی قرار دارند. آرامگاه این بانو درست روبروی مسجد امیر چخماق یزد است. این غرفه ها به صورت قرینه روبروی هم قرار دارند. جالب است بدانید که مدفن وی و چند تن از اعضای خانوادهاش در حیاط کلیسا قرار دارند. وجه تمایز کلیسای وانک معماری آن است که بنابر اسلوب معماری ارمنی ساخته شده است. خیابان ورودی کلیسای وانک و محوطه داخلی آن سنگفرش است.منبع عکس: seirogasht.irورودی اصلی بازدیدکنندگان در بزرگ چوبی است که شکوه بنای کلیسا را بیشتر میکند. جالب است بدانید که کلیسای وانک در نزدیکی بیت اللحم قرار دارد و با تنها چند قدم پیادهروی میتوانید از این کلیسای زیبا در محله جلفا دیدن کنید. امام صادق علیه السلام فرمودند: جایگاه و منزلت او در ایمان در نزدیک ترین محل به جایگاه کفر است، ولی هنوز کافر نشده است!

متأسفانه در حال حاضر امکان بازدید از داخل بقعه دوازده امام وجود ندارد. اگر دنبال بازدید از جاهای دیدنی یزد در شب هستید، باید اشاره کنیم که در ساعات تاریک، نورپردازی بینظیری در کوچهپسکوچههای قدیمی این شهر وجود دارد که لذت پیادهروی شبانه را دوچندان میکند. در این قسمت، اطلاعات بافت سنتی یزد را مفصل توضیح میدهیم؛ اما در همین ابتدا یک توصیه کلیدی برایتان داریم و آن هم این است که برای بازدید از کوچهپسکوچههای یزد، حتما یک نقشه تهیه کنید تا سردرگم نشوید. در بافت تاریخی یزد با چند قدم پیادهروی میتوانید به بسیاری از جاهای دیدنی یزد دسترسی داشته باشید که در ادامه هر یک را مفصل توضیح میدهیم. این آب انبار فاصله کمی از برجوباروی یزد دارد و با چند قدم پیادهروی میتوانید به آسیاب آبی وزیری، دسترسی داشته باشید. برای طبخ آن از لایههای خمیرترش نشده، به همراه مایه گوشت و سبزیجات استفاده میشود. گفته میشود این بانو در توسعه یزد نقش مهمی داشته است و ساخت بناهایی مثل مسجد و آبانبار به ایشان نسبت داده میشود. همچنین چند ماکت از شهر یزد و بناهایی مثل یخچالهای خشتی هم به چشم میخورد. این کاخ یکی از زیباترین بناهایی است که تا به حال به دست بشر ساخته شده است. قبل از هر چیز از قدمت بنای این ساعت بگوییم، تاریخ ساخت بنای میدان ساعت به سال 752 هجری بر میگردد؛ البته دقت کنید که این تاریخ فقط به بنای مذکور مربوط است. اما آخرین تغییراتی که از این مسجد جامع میبینید، در دوران قاجار و مرمتهای قرن حاضر انجام شده است. اما نباید فراموش کنیم که هر یک از موارد زیر از نظر ارزش تاریخی و محتویات، خصوصیات خودشان را دارند و بازدید از تمام آنها به هیچ وجه، خسته کننده نیست و بسیاری از آنها تحت عنوان موزه مشغول به کارند.

برخلاف سایر آبانبارهای معروف یزد، شش بادگیر، دو در ورودی دارد؛ اما متأسفانه امکان بازدید از داخل این آبانبار از هیچ کدام از این در ها وجود ندارد و از بیرون باید آنها را ببینید. این آرامگاه از نظر تاریخی و معماری اهمیتهای فراوانی دارد؛ برای مثال شکل گنبد آن در هیچ یک از جاهای دیدنی یزد نظیر ندارد، زیرا تنها گنبدیست که از سبک معماری تیموری پیروی میکند. این میدان در زمان امیر جلالالدین چخماق، از حاکمان شاهرخ تیموری ساخته شده است. قدیمیترین بانک استان، امروز یکی از شناختهشدهترین جاهای دیدنی یزد است. خانه شکوهی هم یکی از آثار به جا مانده از مرحوم وزیری (موسس کتابخانه وزیری) است که بعدها سید محمد شکوهی در آن ساکن شد و نامش بر این خانه ماند. این بنای تاریخی محل سابق استانداری یزد بوده است؛ اما بعدها به اداره میراث فرهنگی یزد تبدیل شد. خانه شکوهی یزد در حال حاضر پایگاه میراث فرهنگی شهر یزد است. با کوشش میراث فرهنگی، ساختمانهایی که نمای گنبد را گرفتهبودند، کنار رفتند و زیبایی مجموعه امیرچخماق با ظاهر شدن این گنبد دوچندان شد. میدان امیرچخماق یا تکیه امیرچخماق نیز از جاذبههای مهم تاریخی یزد است که به دلیل قرارگیری در بافت قدیمی، گزینه خوبی برای آشنایی با فرهنگ و تاریخ مردم این شهر است. او همچنین از نشانه هایی بر جا مانده از خانه هایی متروک در پای تپه و بارویی با خشت های چهارگوش به ضخامت 40 سانتیمتر پیرامون آنها نیز گزارش داده است. یزد از آثار تاریخی سلجوقی، صفوی و دورانهای قبل از آن، غنی است، این بار نوبت به یکی از مهمترین جاذبه های یزد میرسد که با 400 اثری که دارد، شما را به دوران ما قبل تاریخ میبرد و نشان میدهد که کویر خشکی مثل یزد، میلیونها سال پیش، پوشیده از آب بوده است.

این عمارت ۳۰ متر طول و ۳۵/۲۶ متر عرض دارد، از سطح مجاور باغ آن دو متر بلندتر است و بهوسیله دو پلکان ۱۰ پلهای (متصل به نماهای شرقی و غربی قصر) از زمین جدا میشود. نبوغ معماران یزدی، آنها را به فکر حفر نورگیرهایی انداخت که تهویه و روشنایی آسیاب آبی را موجب میشدند؛ ضمن اینکه این آسیاب حدود 90 متر طول دارد. ساختن باغ در اقلیم کویری یزد، آن هم در 270 سال پیش، حاکی از دو خصوصیت مردمان این دیار است: اول، ذوق و نبوغ یزدیها در آوردن طبیعت باغ در دل کویر؛ دوم، سختکوشی و ممارست در نگهداری باغ در شرایط کویر. در بین تمام شهرهای ایران، یزد به مردمان مؤمنش بیشترین شهرت دارد و حتی در تاریخ ورود اسلام به این شهر، القاب مختلفی مثل دارالعباد داده شد و هم اکنون نیز بسیاری از مردم، یزد را با عبارت «شهر قنوت و قنات» میشناسند. یکی از خلاقیتهای جالب موزه، مقایسه مقیاس انسانها و موجودات دوران ماقبل تاریخ است که در تابلوهای کنار آثار نمایش داده میشود. از قسمت های جالب آن، قطعه سنگ یکپارچه ی مرمر نفیسی است که در انتهای داخل ایوان نصب شده ، خطوط بسیار زیبای کوفی گل و بوته دار در طاق بالای قطعه سنگ مزبور، بر زیبایی این قسمت از مسجد افزوده است. قسمت شرقی از ستون های بسیار به صورت مربعی و شطرنجی و 28 چشمه در سقف تشکیل شده است. از دیگر جاهای دیدنی اطراف اصفهان در زمستان گردی، ارگ شیخ بهایی است که به آن برج خارج نجف آباد هم گفته می شود.

توصیف ریزهکاریهای این مسجد از حد توان هر قلمی خارج است؛ بنابراین در سفر به یزد بازدید از آن را از دست ندهید. برای بازدید از این بنای تاریخی می توان از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو، تاکسی و اتوبوس استفاده نمود. بدیهی است نمی توان به کیفیت و جزییات تغییر و تحولاتی که قرار است در آن ایجاد شود، بی اعتنا بود. این نقاشیها به خوبی نگهداری میشوند، حتی پس از گذشت 300 سال همچنان هم میتوان شاهد زنده بودن این آثار بود. بعد از تولد هم وظیفه نگهداری از جوجهها تا رسیدن به سن و مرحلهای که برای زندگی در باغ رها شوند برعهده این واحد است. در حیات خانه یک حوض بزرگ با تخت دیده میشود که روبهرویش یک کافه است. در این موزه، انواع مختلفی از خزندگان کمیاب گردآوری شدهاند تا افرادی که به حیات وحش علاقه دارند، ساعتها مشغول شوند. در محدوده این میدان انواع بناهای تاریخی مثل بازار، آبانبار، مسجد و حمام دیده میشود. اگر اقامتگاههای بومگردی یزد را رزرو کنید، احتمالاً اول از همه خود را در بافت تاریخی این شهر میبینید. 129-134// نقل از اطّلاعات ماهانه. بخش اندرونی باغ: قسمتی از باغ به شکل مستطیل بزرگی است که در زمان های گذشته به عنوان باغ خصوصی و اقامتگاه شناخته می شد. جاهای دیدنی یزد نه تنها ایرانیها را از مسیرهای دور به دیدار این شهر خشتی مشتاق میکند، بلکه توریستها از سراسر نقاط دنیا، مسیرشان را به یزد میرسانند تا دیدنی های یزد را از نزدیک ببینند. مسجدشاه که به نامهای مسجد جامع، مسجد سلطانی و مسجد امام نیز شهرت دارد، یکی از مساجد میدان نقش جهان در اصفهان است که در طی دوران صفوی ساخته شد و از بناهای مهم معماری اسلامی ایران بهشمارمیرود.

ارگ حکومتی یزد، یک بنای مستحکم تاریخی در خیابان امام خمینی است که گفته میشود اولین بناییست که تیموریان در این شهر ساختند. برای استحکام بیشتر بنا، علاوه بر خشت و ملات، سنگ هم به کار رفته است. برای آشنایی بیشتر با تاریخچه معماری، آدرس، ساعات بازدید و بخشهای مختلف دیگر کاخ چهلستون با یول بیر همراه شوید. شاید وقتی که برای اولین بار، یکی از خانههای تاریخی یزد را تماشا کنید، فکر کنید که بازدید از سایر خانههای تاریخی یزد، یک تجربه تکراری محسوب میشود و قرار نیست در خانههای بعدی چیز جدیدی ببینید. قم به دلیل اینکه جزو شهرهای مذهبی ایران محسوب میشود، مساجد بسیار زیادی دارد. علاوه بر سکه، اشیای زندگی روزمره مردم یزد قدیم نیز بسیار جالب توجه است که شامل ابزار کار و آشپزی میشود. بله، یک بار عاشق شدیم و برای همیشه عشق را کنار گذاشتیم و برای هفت پشتمان بس است! بد نیست اشاره کنیم که در کنار موزه و کتابخانه، یک تالار نمایشگاه هم وجود دارد که به صورت دورهای، آثار خوشنویسان و هنرمندان برتر یزد و سایر نقاط ایران را به نمایش میگذارد. تاریخ زندگی ستی فاطمه به قرن نهم شمسی باز میگردد و در آن دوران در فعالیتهای دینی یزد نقش پررنگی داشتهاند. ماجرای ساخت زندان اسکندر به قرن هفتم هجری باز میگردد. برای اولین بار است که در کشور جمهوری اسلامی ایران یک مجموعه آکواریوم با این حجم احداث میگردد. اتاق شاه نشین در این عمارت تاریخی، به اتاق جلسات اختصاص داده شده است و در سالنی سنتی با پنجره های کوچک و چوبی که در قدیم از شیشه ای رنگی برای آن استفاده می شد، پارادوکسی از میز و صندلی های آینده دیده می شود ولی با این همه زیبایی، برخی شیشه های خانه دهدشتی اصفهان چنان سرد و بی روح هستند که گویی به این عالم تعلق ندارند.

طرح های پیاده راه سازی میدان امام و چهارباغ عباسی پشتوانه مطالعاتی دارد؟ امکان دسترسی از طریق خط اتوبوس ها وجود دارد البته پس از پیاده شدن در چهارراه شهدا اندکی پیاده روی لازم است، میتوانید از اتوبوسهای خط پایانه دروازه قرآن - پایانه شهدای محراب و یا خط چهارراه بعثت - راه آهن استفاده نمایید و پیاده شوید. خوشگذرانی روی سی و سه پل و اطرافش از گذشتهها باب بوده. این پل که پل سی و سه چشمه و پل جلفا نیز نام دارد در سال 1011 به فرمان شاه عباس اول و به وسیله اللهوردیخان که نزد شاه قرب و منزلتی بزرگ داشته و سپهسالار ارتش او بوده بنا شده است و در اصل چهل چشمه داشته لیکن امروز سیوسه دهنه بیشتر ندارد و به همین مناسبت به پل سیو سهچشمه نیز مشهور شده است. قبل از هر چیز اشاره کنیم که این موزه دیرینه شناسی در نوع خودش، نمونهای در ایران ندارد؛ زیرا بیشتر آثار آن کاملاً رسوببرداری شده و از دل سنگ بیرون آمدهاند. در گنبد مسجد جامع یزد از شکرگاه تا تیزه دیوارکهائی به صورت چند دایره متحدالمرکز روی آهیانه سوار کرده و خود را روی آن تکیه داده اند . بر روی هم رفته این نوع طراحی میدان، که از آن با نام میدان ایرانی نام برده میشود و پیوندی از بازار، مرکز پادشاهی و مرکز دینی (مسجد) دیده می شود. معمار این باغ ملا علاءالملک تونی، از معماران مشهور ایرانی قرن ۱۱ هجری بود.باغ شالیمار بر پایه طرح چهارباغ ایرانی ساخته شد. بعد از سالها رها شدن این خانه به حال خود، در سال 1377 به موزه تبدیل شد و در سالهای اخیر یک بازسازی اساسی در آن صورت گرفت. وجود بادگیر، آیینهکاریهای استادانه و گچبریهای چشمنواز، شیشههای رنگی و ارسیهای تماشایی، حانه تاریخی لاریها را به یکی از زیباترین خانههای یزد تبدیل کردهاند.

تمام این ویژگیها دست به دست هم دادهاند که این جای دیدنی یزد در تابستان، دمای بسیار کمتری نسبت به سطح شهر داشته باشد و به جایی برای استراحت افراد تبدیل شود. درحال حاضر این خانه محفلی برای شعرا و اهل ادب یزد است و بیشتر فعالیتهای فرهنگی در آن انجام میشود. هر چند این خانه بیشتر جنبه خرید و تماشای صنایع دستی یزد را دارد، با این حال، معماری جالب و لوکیشینهای زیبایش فرصت خوبی برای آشنایی با خانههای یزد و عکاسی فراهم میکند. تزیینات و گچبری های استادانه و همچنین جریان داشتن حال و هوای ۱۵ نوع از صنایع دستی و اساتید برجسته کشور از ویژگی های متمایز کننده خانه جواهری اصفهان است. صنایع دستی و گردشگری استان یزد، رحلی، 201 ص، مصوّر، رنگی. محمد خزائی، 1379؛ رحلی، 255 ص، مصوّر، رنگی. دانشگاه تهران؛استادراهنما:محمّدکریم پیرنیاوعیسی حجّت 1370، رحلی، 108ص ،مصوّر. کارشناسی دانشگاه ارم شیراز، 1391، رحلی، مصوّر. تکنولوژی دوخت دانشگاه آزاد اسلامی یزد، 1390، رحلی، 73 برگ، مصوّر، جدول. اسلامی، واحد یزد، 1388، رحلی، 166ص، مصوّر، رنگی . «جلوه های معماری مسجد جامع یزد» در کتاب: مسجد جامع کبیر یزد، همان: 49-66 . رستوران چشم انداز هتل عباسی گنجایش پذیرایی از 250 نفر را دارد و گزینه ای بسیار مناسب برای مهمانی های خانوادگی، جمع های دوستانه و یا گردهمایی شغلی صمیمانه است. بهترین و مناسب ترین ایستگاه برای رفتن به خیابان چهارباغ عباسی ایستگاه مترو انقلاب است. مسجد حظیره یکی از مهمترین مساجد یزد است که وقتی حرف از خاطرات و روزهای مهم این شهر میشود، نامش را میشنویم.

اگر دوست دارید این نوشتار را داشته باشید و مایل به دریافت اطلاعات بسیار بیشتر در مورد اجاره ماشین جهت سفر لطفا به بازدید از وب سایت ما.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد