همیشه آنلاین

با ما همیشه آنلاین و به روز باشید.

همیشه آنلاین

با ما همیشه آنلاین و به روز باشید.

قهرمانی یک کودک ایرانی در دنیای «پسر باهوش» و کمیک های تقلبی


سایت خبری پارت نیوز:  یکی از مهم ترین عناصر آموزشی کودکان امروزی، کارتون ها و انیمیشن هایی هستند که در ضمیر ناخودآگاه کودک تأثیر می گذارند.


امروزه انیمیشن به عنوان مهم ترین ابزار برای هدایت سرگرمی ها، ارزش ها، باورهای مذهبی و غیر مذهبی کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. شاید در نتیجه این تولید که نمونه هایی از فرهنگ غرب را برای نسل جدید بیشتر از قبل آشنا و کاربردی می کند، امروز هالووین، کریسمس و نمونه هایی از جشن های غربی در بین کودکان ایرانی بیش از گذشته رواج پیدا کرده است.

فارغ از این موارد، اگر در میان وسایل مدرسه بچه های مدرسه ای نگاهی بیندازید و عکس های کوله پشتی آن ها را ببینید، تعداد زیادی ابرقهرمان غربی را نیز خواهید دید که جوانان ایرانی را جایگزین سوپرمن های غربی کرده اند؛ همه اینها نشان دهنده نیاز ایران انیمیشن به کودکان است که هرگز پیش از این Gives نیست

انیمیشن ها و تنهایی کودک با ایده هایش

افشانا نرازی زاده، کارشناس آموزش و مدرس دانشگاه الزهرا گفت: آیا می توانیم از کارتون به عنوان ابزاری برای آموزش کودکان استفاده کنیم؟ وقتی این سوال را پرسیدند، او توجه خود را به تاریخچه انیمیشن جلب کرد و گفت: «اولین انیمیشن را چه کسی ساخته است. والت دیزنی که "میکی ماوس" بود در سال 1928 ساخته شد. پس از آن کارتون های مختلفی ظاهر شد. انیمیشن سفید برفی و هفت گناه کبیره در سال 1937، انیمیشن مولان در سال 1998 و انیمیشن ظاهر و باتین در سال 2016 فیلمبرداری شد. این کاریکاتورها اطلاعات آموزشی را ارائه می دهند».

این کارشناس آموزش، مزایا و معایب انیمیشن را برشمرد و اظهار داشت: از مزایای تماشای انیمیشن باید گفت که شامل تفریح ​​خانواده و کودکی می شود که به تماشای انیمیشن می نشیند. علاوه بر این، بر ارزش ها و ساختارهای جامعه و هویت کودک تأثیر می گذارد. اما در نقد انیمیشن ها باید گفت که ما شاهد انتقال کلیشه های نژادی، قومیتی و جنسیتی هستیم و در بسیاری از انیمه ها ردپایی از این کلیشه ها را می بینیم یا مانند «شیر شاه» که کودک را با یک بحران شدید عاطفی تنها می گذاریم. مانند مرگ از پدر و مادر.

مفاهیم ایرانی اسلامی از «کودک باهوش» و قهرمانی

انیمیشن «بچه باهوش» محصول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در چهلمین جشنواره فیلم فازور به نمایش درآمد. داستان کارتون در مورد پسری است که می داند چگونه صحبت کند. از حیوانات می گویند این پسر با ابزار بسیار شجاع است (نمی دانم اهل کجاست). او در جنگل با ببری آشنا می شود و ماموریتی را برای نجات او از دست دزدان ترتیب می دهد. همانطور که داستان پیچیده تر می شود، کشف می شود که یک قدرت مخفی در جنگل وجود دارد که می تواند بیماری را درمان کند و به آن دست یابد و جاودانگی به ارمغان بیاورد.

این ببر که بعداً متوجه می شویم ببر معروف مازندران است یکی از شخصیت های داستان است که قهرمان جنگل به حساب می آید. محسن ببر را پشت صندوق عقب ماشین پدرش پنهان می کند، ببر را می برد. شهر، و سپس سعی می کند ببر را به جنگل بازگرداند، او تمام تلاش خود را می کند تا به ببر کمک کند، اما تلاش های او هر بار منجر به مشکلات و ماجراهای جدید می شود.

محسن «هوشمند» همگام با نسل جدید

شخصیت اصلی این کارتون، محسن، کاملاً با نسل جدید کودکان هماهنگ است، جسارت زیادی دارد و همیشه به تجربه های جدید علاقه مند است. بازیگوشی همیشگی دهه 90 همیشه با محسن بود. همه چیز برای بازی است. حتی صدای گلوله های شکارچیش هم وارد بازی جدیدی شد.

همه این‌ها بچه‌ها را به داستان می‌آورد و حتی مخاطب را دعوت می‌کند تا ماجراجویی‌هایشان را در حین کارهای مخفیانه محسن با والدینشان به اشتراک بگذارند.

مواجهه با محسن و ببر و بتمن، سوپرمن و دیگران

داستان «بچه باهوش» یک قهرمان دارد، اتفاقاً قهرمان هم در میان تماشاگران این انیمیشن یک کودک است. در سال‌های اخیر، دغدغه اصلی تربیت نسل جدید، علاقه آنها به قدرت‌های غربی، حالا مازندران و محسن است. نام دو قهرمان این جنبش، هویت قهرمانان فکری نسل جدید ایران را بازمی‌گرداند. نکته مهم دیگر فرهنگ مربوط به اهمیت محیط زیست برای این نسل است.

پدر محسن نیز در ابتدای انیمیشن به تجهیزات برتر او که اتفاقاً شبیه قهرمانان وسترن است اشاره و انتقاد می کند تا توجه ما را به این سنت جلب کند.

میلاد دخانچی منتقد سینما درباره این اثر گفت: این رقص یکی از شاهکارهای جشنواره فجر است، اثری که می تواند از رقص غربی شکل بگیرد و بتواند آن را کنترل کند. اما "بچه باهوش" در این مسیر گام برمی دارد."

وی ادامه می دهد: در این اثر دو دغدغه مهم وجود دارد، اول اینکه یک دغدغه زیست محیطی را به داستان وارد می کند و به دغدغه های آن پاسخ می دهد و نکته دوم اشاره به وقایع مذهبی است که داستان انیمیشن هیرشگرانت است. امام رضا (علیه السلام) را به تصویر می کشد که با لطف و بدون پریدن وارد تاریخ می شود.

داستان آهو

در لحظات پایانی ماجرای آهو وارد داستان می شود و همان آهویی است که امام رضا(ع) را تایید کرده است، ماجرای تایید آهو گفته می شود و آن اعتقادات دینی نیز درج می شود. داستان "کودک باهوش".

اخرین حرف

 بهترین فیلم های سینمایی در صنعت انیمیشن ایران پس از دیدن افرادی چون فیل شاه، لوپتو، پسر دلفین و دیگران در حال رونق است و امروز شاهد حضور افرادی مانند بیچه زرنگ و مسافر از گانورا است. نوآوری های دیگری آمده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد