همیشه آنلاین

با ما همیشه آنلاین و به روز باشید.

همیشه آنلاین

با ما همیشه آنلاین و به روز باشید.

نوع رزین + رزین چیست؟


شاید در مورد انواع رزین شنیده باشید و این سوال برای شما پیش آمده باشد که رزین چیست؟ شکی نیست که همه ما حداقل یک بار در زندگی خود کلمه رزین یا رزین را شنیده ایم.

رزین چیست؟ همانطور که می دانید صمغ ها از درختانی مانند کاج ترشح می شوند و بوی تند دارند. هنگامی که پوست درخت در اثر صاعقه، آتش، باد و حوادث دیگر آسیب می بیند، شروع به تولید این صمغ ها می کند. آدامس چوب در ابتدا مایع و روان است اما با گذشت زمان و فرآیندهای خاص سفت شده و به ماده جامد تبدیل می شود.


اگر می خواهید بدانید رزین چیست و با نوع رزین، این طلسم جادویی آشنا شوید، ما را تا انتهای مقاله سیماب رزین همراهی کنید.

رزین چیست؟

در پاسخ به این سوال که رزین چیست، باید گفت که ترکیباتی که به صورت مایع هستند و پس از افزودن سخت کننده یا سخت کننده و انجام فرآیندهای خاصی به جسم جامد و جامد تبدیل می شوند، رزین می گویند.

رزین ها ترکیبات طبیعی یا مصنوعی هستند که در مواجهه با شرایط خاصی چسبناک و سخت می شوند. رزین ها در آب نامحلول هستند و الکل یک حلال است. دو نوع رزین وجود دارد: طبیعی و مصنوعی که هر نوع کاربرد و مزایای خاصی را به کاربر ارائه می دهد. برای آشنایی بیشتر با این مطالب با ما همراه باشید.

رزین طبیعی چیست و چه خواصی دارد؟

رزین طبیعی بسیار قابل اشتعال است و رنگ آن قهوه ای تا زرد است. در گذشته مردم به دلیل نداشتن تجهیزات کافی از شیره درختان برای مهر و موم کردن قایق ها، مومیایی کردن اجساد و ... استفاده می کردند.

گاهی حشرات وارد شیره درخت می شوند. پس از سال ها مدفون در زیر خاکستر آتشفشانی، آنها به مواد معدنی و نفت مختلف تبدیل شدند.

اما گرمای مرکز و فشار بالا صمغ گیاه را به کهربا تبدیل کرده بود و حشرات محبوس شده در آن هنوز سالم و از نظر ظاهری بی ضرر بودند.

این امر باعث شد تا کارشناسان بر روی لاستیک طبیعی تمرکز کنند و تحقیقات زیادی در این زمینه انجام دهند. نتیجه همه آنها موضوع مقاله ما و پاسخ به این سوال است که پلاستیک چیست.

رزین مصنوعی چگونه ساخته می شود؟

رزین های مصنوعی ابتدا از صمغ های طبیعی ساخته شدند و سپس دانشمندان مواد گیاهی را تجزیه کردند و از روغن آن رزین های مصنوعی ساختند. از اسیدهای چرب و روغن های طبیعی آدامس های مصنوعی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فوماریک

اسید استریک

ترفتالیک

اکریلیک

مالکی

گلیسرین

کاربردهای رزین

امروزه طلا در صنایع و هنرهای مختلف کاربرد فراوانی دارد.

کاربرد اصلی رزین شامل موارد زیر است:

جواهرات

انواع وسایل دکوری منزل

میزها دائمی و مفید هستند

طراحی انواع لوازم آشپزخانه مانند تابلو اعلانات یا آبکش

پوشش کف در منازل و فضاهای تجاری

کف سرویس بهداشتی و حمام

سقف را بپوشانید

عایق رطوبتی سطوح کابینت و پیشخوان آشپزخانه

مصارف صنعتی مانند پوشش لوله های آب و گاز

تاریخچه رزین

رزین های طبیعی یا رزین های گیاهی سال هاست که توسط مردم استفاده می شود. مردم یونان و روم باستان از انواع خاصی از صمغ به نام مر و کندر استفاده می کردند.

این رزین ها کاربردهای زیادی دارند، از جمله مواردی که به عنوان ادویه استفاده می شود.

از آنجایی که مغز فواید بسیار زیادی دارد، دانشمندان توانسته اند با پالایش مغزها و تولید مغزهای خالص، تغییر بزرگی در جهان ایجاد کنند.

قدمت صنعت تولید صمغ و رزین به بیش از 100 سال می رسد. در ابتدا انواع مختلفی از رزین ها به عنوان کفپوش در صنعت کشتی سازی استفاده می شد.

در ایران ابتدا رنگ ها به طور طبیعی از گیاهان و مواد معدنی تولید می شدند. اما در سال 1318 اولین کارخانه تولید رنگ کشور شروع به تولید رنگ روغن کرد.

در سال 1338 اولین رنگ های روغنی بر پایه رزین پلی وینیل استات تولید شد که برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار گرفت.

سپس در سال 1344 رنگ های روغنی بر پایه رزین های آلکیدی وارد بازار شد. در سال 1349 انجمن رنگ و رزین ایران شروع به کار کرد و از همان سال ها صنعت رزین و رنگ در ایران روز به روز پیشرفت کرد و به جایگاه خوبی رسید.

امروزه 120 کارخانه صنعتی تولید کننده رزین در کشور وجود دارد که می توانند سالانه بیش از 750 هزار تن رزین تولید کنند.

این رزین ها شامل رزین های آلکیدی و اصلاحات آنها، رزین ها و کوپلیمرهای پلی وینیل استات، پلی استرهای غیراشباع، رزین های آمینی، رزین های فنولیک و رزین های اکریلیک می باشند.

مواد لاستیکی چیست؟

رزین اپوکسی از دو قسمت تشکیل شده است: رزین اپوکسی و هاردنر، هاردنر یا فعال کننده. بهترین سخت کننده برای تولید رزین هاردنر دی اتیل تریامین است که ستا نیز نامیده می شود.

رزین اپوکسی هاردنر تتا برای سخت شدن نیاز به گرما و زمان دارد. عامل تعیین کننده برای این دو گزینه، نوع رزین اپوکسی است.

ساختار رزینی

رزین اپوکسی ترموست می باشد. به طور کلی بیش از 85 درصد رزین های اپوکسی از واکنش شیمیایی دی فنیلول پروپان و اپی کلروهیدرین تولید می شوند. دی فنیل پروپان با نام تجاری بیسفنول A نیز شناخته می شود.

در یک محیط قلیایی، از واکنش یک مول بیسفنول A با دو مول اپی کلروهیدرین، گروه های فنلی از بین رفته و گروه های هیدروکسی شروع به تشکیل کلروهیدرین میانی می کنند. با ادامه واکنش، دی گلیسیدیل اتر بیسفنول A تولید می شود.

ماده تشکیل شده در واکنش فوق می تواند با گروه فعال بیسفنول A در محیط واکنش داده و پلی استر خطی با وزن مولکولی بالا تشکیل دهد.

اگر مقدار اپی کلروهیدرین را در ابتدای واکنش افزایش دهیم و واکنش را کنترل کنیم، می توان دی گلیسیدیل بیسفنول A با خلوص بسیار بالا (بیش از 90%) تولید کرد.

در زنجیره رزین گروه های شیمیایی مختلفی وجود دارد که هر کدام عملکرد خاصی را در رزین اپوکسی ایجاد می کنند. ما این گروه های شیمیایی را در لیست زیر ارائه می کنیم:

گروه هیدروکسیل که باعث می شود رزین به سطح بچسبد.

پیوند متیل که سختی و انعطاف پذیری زنجیره رزین را فراهم می کند.

پیوند اتری که مقاومت شیمیایی بیشتری ایجاد می کند.

حلقه های اپوکسی فقط در دو سر زنجیر رزین قرار دارند و باعث ایجاد شبکه سه بعدی در زنجیره می شوند.

حلقه ای معطر که سختی و مقاومت حرارتی رزین ها را افزایش می دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد