همیشه آنلاین

با ما همیشه آنلاین و به روز باشید.

همیشه آنلاین

با ما همیشه آنلاین و به روز باشید.

کاربرد سقف فولادی


سقف فولادی کاربردهای زیادی در ساخت و ساز دارد. یکی از انواع سقف های مورد استفاده در ساختمان سازی سقف های فولادی است که از دو عنصر اصلی یعنی ورق فولادی گالوانیزه ذوزنقه ای زیرین و قیچی تشکیل شده است. به طور مشخص در سازه سقف فولادی، بتن ریزی با آرماتوربندی ورق های فولادی گالوانیزه انجام می شود. طبق استانداردهای روز، ارتفاع صفحات فولادی این نوع سقف 5 تا 7 و نیم سانتی متر می باشد.

مهمترین متریال مورد استفاده در سقف های شمع فولادی صفحات فولادی گالوانیزه می باشد که در ساخت این شمع ها صفحات فولادی گالوانیزه به ضخامت 0.8 تا 1.2 میلی متر به صورت موج نورد می شوند که هر ورق موج توسط دستگاه رول فرمینگ نورد می شود. ذوزنقه ای ظاهر شود. سایر مواد مورد استفاده برای ساخت سقف عرشه عبارتند از فولاد گالوانیزه، تیرها یا قیچی، بتن، پشت پاش یا فولاد تقویت کننده.

برش یا گل میخ

کاتر یا ناودانی که یکی از اصلی ترین مصالح مورد استفاده در سقف های عرشه فولادی است، با قطر حداکثر 20 میلی متر و ارتفاع متغیر بسته به شکل ورق فولادی تخت قابل استفاده است. نکته مهم این است که پس از نصب، ارتفاع ناودانی ها از بالای ورق گالوانیزه ذوزنقه ای باید کمتر از 40 میلی متر باشد. نصب ناودانی با دستگاه جوش قوس الکتریکی بر روی پره های تیر سازه انجام می شود.

استاندارد کار این است که ورق های فولادی گالوانیزه فقط بر روی تیر اصلی به یکدیگر متصل می شوند و عرشه متصل با طول کمتر از 50 میلی متر روی تیر اصلی باید روی یکدیگر همپوشانی داشته باشند. .

مزایای سقف های فولادی

با توجه به مزایای سقف عرشه فولادی، سقف ورق فولادی کاربردهای زیادی دارد. اولین مزیت سقف های اسکلت فلزی وزن کم این نوع سقف ها نسبت به سایر سقف های اسکلت فلزی معمولی است. نباید فراموش کرد که سبک سازی ساختمان یکی از توصیه های اصلی برای افزایش عملکرد و مقاومت ساختمان ها در برابر عوامل خارجی به ویژه زلزله است و استفاده از سقف های فولادی کار مثبتی را در این زمینه فراهم می کند.

سرعت تولید

سرعت بالای اجرا یکی دیگر از مزایای سقف فلزی است. سرعت تولید ورق های اداری و پوشش سقف و امکان نصب چندین سقف به طور همزمان سرعت ساخت و ساز را به میزان قابل توجهی افزایش داده و کار ساختمانی را از نظر اقتصادی مناسب تر می کند.

کنترل بار

یکی دیگر از مزایای سقف فولادی کنترل بار در هنگام اجرا است. در واقع این اضلاع به عنوان یک سکو عمل می کنند و بدون درخت توانایی تحمل بارهای وارده را در حین عملیات عملیاتی دارند.

مقاومت بالا

یکی دیگر از مزایای سقف های عرشه فولادی مقاومت بالای آنها در برابر آتش است. همچنین به دلیل پوشش گالوانیزه صفحات، سقف عرشه فولادی در تمامی شرایط آب و هوایی قابل استفاده بوده و مقاومت بالایی در برابر متغیرهای جوی از خود نشان می دهد.

جاذبه ی بصری

یکی دیگر از مزایای سقف های عرشه فولادی این است که این پانل های فولادی جزء عناصر سازه ای به حساب می آیند، اما از نظر ظاهری به لطف پوشش گالوانیزه بسیار جذاب هستند و با پوشش مناسب از جمله: نگهداری آسان و بادوام.

انواع عرشه فولادی

به طور کلی ورق های طراحی فلزی را می توان به دو قسمت طراحی سقف و طراحی کف تقسیم کرد. برای اولین بار در پشت بام ساختمان از ورق ها فقط به عنوان سازه در محل استفاده شد، بتن ریخته شده تقویت شد و وظیفه آنها فقط حمل بار در حین کار و قبل از بتن ریزی و همچنین حمل بار بود. صرفه جویی در پول

با گذشت زمان مکانیسم تولید و همچنین اجرای این سقف ها دچار دگرگونی شد، به طوری که درگیری مکانیکی بین ورق زیرین و بتن مسلح سقف ایجاد شد و با کمک کاترها و قالب های جانبی، دال بتنی. سقف با تیرهای متصل ترکیب شد و در واقع صفحات در چنین شرایطی به آرماتور کششی سقف تبدیل شدند که با هم سقف عرشه فولادی معمولی امروزی را تشکیل می دادند و ورق مورد استفاده در این مجموعه به عرشه کف معروف بود. . این ورق به عنوان یک عنصر ساختاری سقف در نظر گرفته می شود و همانطور که قبلا ذکر شد مزایای بسیاری را ارائه می دهد.

حداکثر دهانه سقف عرشه فولادی

فرآیندهای موجود در زمینه تولید سازه ها و اجرای ورق های عرشه فولادی، میزان و مشخصات مصالح مورد نیاز و همچنین روش های محاسبه و طراحی، مشخصات هندسی سقف ها و بازشوها و کالاها وجود دارد. برای هر نوع بخش بر اساس استفاده مورد نظر از سقف فلزی استفاده می شود. می دانیم که امروزه بسیاری از محاسبات ساخت و ساز توسط نرم افزارهای پیشرفته ای مانند Etabs و SAP انجام می شود.

ویژگی اصلی سقف عرشه مرکب این است که به لطف شکل فولاد استفاده شده و شکل مخروطی رویه، می تواند غشایی محکم در سازه ایجاد کند که اتصال مناسب بین صفحه پایه و بتن در بالا را تضمین می کند. از آن همچنین اتصال با تیرهای فرعی با استفاده از ستون‌ها و قالب‌ها ایجاد می‌شود و عملکردی کاملا یکپارچه برای سقف در قالب غشایی قوی ایجاد می‌کند و رفتار غشاء به‌واقع منتقل می‌شود. نیروهای افقی را به عناصر باربر سازه منتقل می کند و از فروریختن آن جلوگیری می کند.

در جزئیات ساخت ورق سقف عرشه حداقل یک تیر فلزی مرکب بین قاب های اصلی وجود دارد که باعث شکافتن تیرهای جانبی میله سقف اصلی می شود. این ویژگی منجر به این واقعیت می شود که سرعت کار با کاهش تیرها افزایش می یابد و وزن سازه بر سبک سازی ساختمان ها اولویت دارد.

نحوه رنگ آمیزی سقف صندوقدار

فرآیند طراحی سقف دال عرشه شامل 3 بخش و مرحله کلی است که عبارتند از:

- طراحی عملکرد ترکیبی فولاد سقف و بتن: باید چیزی برای اتصال فولاد سقف به بتن سقف وجود داشته باشد، از جمله شکل مقطع و برآمدگی های بالای آن. این، سختی، ارتفاع، ضخامت، همه طبق مقررات باید با مبحث جاری و دهم مقررات ملی ساخت و ساز کشورمان آشنا و محاسبه شود.

- آماده سازی عملیات ترکیبی ورق پلاستیک و چوب ثانویه: در این صورت باید بر اساس دستورالعمل ذکر شده در فصل دهم دستورالعمل ملی ساخت چوب ثانویه و همچنین در دو مرحله تهیه و آزمایش شود. اندازه و تعداد دانه ها

- فاز توزیع بار بر روی سقف و کنترل نهایی: در این فاز بازشو بر اساس بارهای وارده و عناصر اصلی سازه ای مطابق با مقررات جاری از نظر ارتعاش و جمع شدگی و همچنین با تغییر شکل و جابجایی به و قابل اطمینان کنترل می شود. وسعت و ایمنی سازه به دست می آید.

کف و سقف فلزی تعمیر شده است

پوشش عرشه فولادی از هشت عنصر اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:

- ورق گالوانیزه

- یک دانش آموز

- تیپی

- زه کشی

- ناخن و ادویه

- سیستم تقویت کننده یا الیاف پلی پروپیلن

- پیچ های خودکار

- بتن

ورق هایی که هسته فلزی سقف فولادی را تشکیل می دهند در صنعت تولید می شوند و از نظر مکانیکی و فنی و در واقع در بعد فیزیکوشیمیایی دارای پارامترهای خاصی هستند. فرآیند تولید بر استحکام ورق تاثیر می گذارد و ضخامت هر نوع شرایط ساختاری خاصی را ایجاد می کند و بر اساس عملکرد سازه باید ضخامت فلز اصلی را تعیین کرد.

در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظت می کند که سقف فولادی را مقاوم تر می کند. به این منظور، هسته فلزی با پوششی پوشانده شده است که یک لایه آلیاژی ساخته شده از آهن و روی است که مقاومت بسیار خوبی در برابر شرایط مختلف آب و هوایی و جوی ایجاد می کند.

گاهی اوقات یک پوشش رنگی روی هسته فلزی سقف عرشه فولادی قرار می گیرد تا مقاومت در برابر خوردگی بیشتر برای ورق های سقف ایجاد شود. در واقع به این اثر نقاشی مقدماتی نیز می گویند. در این روش برگها در شکل گیری و قبل از نصب رنگ آمیزی می شوند.

برش سقف فولادی

برای اتصال به سازه اصلی از قلمه استفاده می شود، برای نصب معمولاً دو روش وجود دارد که بسته به کاربرد سقف فلزی از یکی از دو مدل استفاده می شود:

در روش اول که ضخیم نامیده می شود، اتصال با جوش القایی بر روی بال های بالایی تیر برقرار می شود و دارای مقاومت مشخصه KN100 می باشد. این نوع تیر در سازه هایی که به صورت اتصالات کشویی در سرتاسر طراحی شده اند استفاده می شود.

برش چوبی نیز با کوبیدن میخ های فولادی به داخل دال و اتصال تیر مشخص می شود. علامت مشخصه آنها KN25 است و در پروژه هایی با طرح اتصال برشی جزئی استفاده می شود.

مشخصات فنی و استانداردهای ناودانی

برای تعیین الزامات فنی پیچ ها از استاندارد ISO 14555 استفاده می شود.

- ترکیب مواد مورد استفاده در ساخت تیرچه

- شرایط و مشخصات سطح و شکل محل جوش

- موقعیت جوش ناودانی و دسترسی به آنها

- نسبت قطر گل میخ به ضخامت ورق فلزی عرشه فولادی

تقویت یا تقویت در سقف فولادی

استفاده از میلگرد برای ساخت بتن مسلح ضروری است، البته از میلگرد در صفحه سقف عرشه فولادی نیز استفاده می شود. دو نوع آرماتور در سقف عرشه فولادی وجود دارد:

- حالت اول حالتی است که در آن آرماتور به عنوان سازه استفاده می شود و استفاده از سیستم سقف دال عرشه مرکب را بهبود می بخشد. زیرا سطح مقطع ورق فولادی به گونه‌ای بالا می‌آید که لنگرهای بزرگ را تحمل می‌کند و امکان پوشش دهانه‌های بزرگ‌تر را با سطح مقطع ثابت فراهم می‌کند. همچنین با کاهش خیز به بهبود لرزش سقف کمک می کند و علاوه بر آن مقاومت در برابر آتش را نیز افزایش می دهد.

- حالت دوم حالتی است که در آن از نیروهای کششی در سقف عرشه فولادی به عنوان آرماتور حرارتی استفاده می شود که مزیت آن کاهش ترک خوردگی حرارتی است، البته به جای آرماتور حرارتی می توان از الیاف پلی پروپیلن استفاده کرد.

الیاف پلی پروپیلن در سقف های عرشه فولادی

افزایش مقاومت بتن، افزایش مدول الاستیسیته و چگالی بتن، افزایش مقاومت بتن در برابر ترک، افزایش مقاومت بتن، افزایش مقاومت در برابر خستگی بتن، کاهش چرخش سنگ، افزایش مقاومت بتن، کاهش ترک ، کاهش نفوذپذیری بتن، ایجاد شبکه سه بعدی، تقویت سیمان اثر الیاف پلی پروپیلن در تمامی جهادها کاربرد دارد و می تواند خواص بهتری نسبت به آرماتور ارائه دهد. سیمان. البته باید به خاطر داشت که در صورت استفاده از الیاف پلی پروپیلن از انقباض بتن کاسته می شود و به همین دلیل برای سیمان کاری در چنین مواردی باید از موادی مانند سوپر روانکارها استفاده کرد.

به طور کلی، روان کننده های با کارایی بالا بر پایه بی کربنات یا ژل های فوق روان کننده برای حفظ عملکرد بتن مناسب هستند که در آن از الیاف پلی پروپیلن استفاده شده است. بهترین آنها ژل میکروسیلیس است که باعث افزایش مقاومت بتن در برابر محرک های فیزیکی و شیمیایی می شود و عمر سازه را به حداکثر می رساند. مهم ترین نکته در انتخاب رزوه های مورد استفاده در این کار این است که باید طبق دستورالعمل aci 544 کاملا انتخاب و استفاده شوند و میزان استفاده از آنها می تواند از کمتر از 900 گرم در متر مکعب تا حدود 1800 گرم در محیط باشد. . متر مکعب طبق استاندارد

الیاف پلی پروپیلن در بتن در دو زمینه کاربرد به جای آرماتور سازه ای و همچنین آرماتور حرارتی استفاده می شود که برای هر کدام باید استانداردهای لازم را داشته باشند.

پیچ اتوماتیک روی سقف فلزی

در واقع نقش پیچ های اتوماتیک در ساخت سقف های سینی فولادی تثبیت موقعیت ورق نسبت به یکدیگر و اتصال نوار به ورق و چشمک زن سقف می باشد. این پیچ ها باید از موادی انتخاب شوند که کاملاً در برابر خوردگی و جریان مقاوم بوده و دارای استحکام حداقل برابر با مقاومت ورق فلز باشند.

لوله کشی یا قالب گیری قاب روی سقف های فولادی

در طول ساخت عرشه فولادی، ورق های فلزی در اطراف عرشه قرار می گیرند تا از صلبیت غشا اطمینان حاصل شود. هنگام انتخاب ارتفاع این پانل ها، ملاک باید ضخامت سقف باشد. برای اتصال واشرها به سقف از نوارهایی به عرض 2 سانتی متر استفاده می شود که در فواصل تا 60 سانتی متر استفاده می شود و با پیچ به هم متصل می شوند. فلاشینگ ها و همچنین تسمه های مورد استفاده در این کار معمولا از متریال خود ورق سقف انتخاب می شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد