همیشه آنلاین

با ما همیشه آنلاین و به روز باشید.

همیشه آنلاین

با ما همیشه آنلاین و به روز باشید.

آنتی اسکالانت چیست؟ معرفی بهترین انواع آن

 آنتی اسکالانت (Antiscalant) یک ماده شیمیایی رسوب زدایی است که در صنعت تصفیه آب استفاده می شود و کاربرد اصلی آن در سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس برای جلوگیری از تشکیل رسوب آهک بر روی غشای سیستم RO می باشد.

عوامل ضد رسوب گروهی از مواد شیمیایی هستند که برای جلوگیری از رسوب نمک بر روی سطح غشا استفاده می شوند و در مرحله پیش تصفیه یک تصفیه خانه آب صنعتی به سیستم تزریق می شوند. با آبان شیمی پالایش همراه باشید.


آنتی اسکالانت چیست؟

عامل ضد رسوب یک عامل ضد رسوب است که برای تمیز کردن سیستم تصفیه آب به سیستم نمک زدایی آب دریا RO تزریق می شود. و از ایجاد لکه های غشایی صنعتی جلوگیری می کند.

آب خام حاوی مواد محلول و املاح معدنی است که هنگام عبور از غشا بر روی غشا رسوب می کند. این رسوبات به تدریج منافذ غشاء غشایی را می بندد و راندمان آب حاصل از سیستم نمک زدایی RO را کاهش می دهد.

آنتی اسکالانت محلولی است که برای کاهش اثرات رسوباتی مانند کربنات کلسیم (CaCO3)، سولفات کلسیم (CaSO4)، سولفات باریم (BaSO4) و سولفات استرانسیم (SrSO4) که روی یک فیلم پلی آمید یا فیلم غشایی تشکیل می شوند، استفاده می شود. از دستگاه آب شیرین کن استفاده می شود

ذخایر سیلیسی (Sio2) نسبت به سایر رسوبات احتمال تشکیل کمتری دارد.

اهمیت استفاده از تجهیزات ضد رسوب

آب ورودی به دستگاه اسمز معکوس حاوی نمک های محلول کلسیم، منیزیم و سایر مواد محلول است و این نمک های محلول هنگام عبور از غشای اسمز معکوس بر روی غشای اسمز معکوس رسوب می کنند.

ته نشینی روی سطح غشاهای صنعتی کارایی غشاهای سیستم RO را در حذف جامدات محلول کاهش می دهد و از مواد ضد رسوب برای حذف رسوبات تشکیل شده بر روی غشاها استفاده می شود.

عملکرد ضد اسکانس

آنتی اسکالانت ها در تجهیزات نظافت صنعتی حاوی آلاینده هایی در آب هستند و از چسبیدن رسوب به سطح غشا جلوگیری می کنند.

این مواد آلاینده ها و آب را از غشا عبور می دهند و این مواد را همراه با بخارات از سیستم RO خارج می کنند.

عدم استفاده از آنتی اسکالن باعث آسیب جدی به غشای دستگاه RO و کاهش جریان خروجی و افزایش TDS آب می شود. بنابراین استفاده از آن در دستگاه اسمز معکوس RO برای افزایش طول عمر ممبران و افزایش راندمان جریان خروجی ضروری است.

خواص مواد ضد رسوب در غشاهای سیستم های نمک زدایی RO به گونه ای است که با تأثیرگذاری بر عوامل رسوب گیر، تشکیل رسوب را در حین عبور از غشای غشایی به تاخیر می اندازند و در نتیجه از ایجاد رسوب در سطح جلوگیری می کنند.

نحوه تزریق آنتی اسکالانت

در سیستم های نمک زدایی صنعتی، میدان ضد تزریق RO روش اسمز معکوس بعد از فیلتر شنی و کربنی و قبل از فیلتر میکرونی است. در این حالت به دلیل اثر ضد رسوب بر روی فیلتر میکرون رسوب کمتری تشکیل می شود.

تزریق ماده ضد رسوب به سیستم نمک زدایی RO باعث افزایش طول عمر فیلتر میکرون و طول عمر ممبران می شود و از تشکیل رسوب در غشای ممبران جلوگیری می کند.

مقدار مناسب آنتی اسکالانت باید با آب خالص رقیق شده و با دوز مشخص از پمپ دوز به سیستم تزریق شود.

معایب استفاده از ماده چربی گیر با کیفیت پایین

به شش نفر افزایش می یابد.

عمر فیلم ها را کوتاه کنید

تعویض زود هنگام غشاء

کاهش ظرفیت تولید

باعث افزایش فشار روی پمپ کف و کاهش عمر آن می شود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد