همیشه آنلاین

با ما همیشه آنلاین و به روز باشید.

همیشه آنلاین

با ما همیشه آنلاین و به روز باشید.

ورق فولادی چیست و انواع و کاربردهای ورق فولادی


در این مقاله در مورد چیستی ورق فولادی و انواع و کاربردهای ورق فولادی در صنعت درصد کربن در ترکیب شیمیایی ورق های فولادی (فولاد ضد زنگ) کم است، بنابراین مقاومت بسیار کمی در برابر سایش دارند. و به راحتی به اکسیژن و رطوبت هوا واکنش نشان می دهد.

در این راهنمای جامع، ما به ورق های فولادی ضد زنگ نگاه می کنیم و انواع، خواص، کاربردها و مزایای آنها را کشف می کنیم. از فولاد زنگ نزن آستنیتی در همه جا تا فرم های تخصصی، هدف این مقاله  بازرگانی خانی ارائه یک درک عمیق از انواع و کاربردهای ورق های فولادی (ورق های فولادی ضد زنگ)، ویژگی های آنها و نقش آنها در صنایع مختلف تیغه های فولادی کلیک است.


ورق فولادی چیست؟

ورق فولادی (ورق فولادی) ماده مهمی است که اساس بسیاری از صنایع مدرن را تشکیل می دهد. خواص منحصر به فرد آنها، از جمله مقاومت در برابر خوردگی، استحکام و تطبیق پذیری، آنها را در کاربردهای مختلف از صنعت هوافضا تا تولید مواد غذایی ضروری ساخته است.

این ورق ها را معمولاً ورق های فولادی و ورق های غیر استیل می نامند ورق های فولادی ضد زنگ به ورق هایی گفته می شود که آهن ربا را جذب نمی کنند فولادهای پرکاربرد ورق استیل 304 و ورق استیل 316 نیز به دلیل داشتن درصد زیاد کروم فاقد خاصیت مغناطیسی بوده و در دسته فولاد ضد زنگ قرار می گیرند.

انواع ورق فلزی و طبقات آنها

این نوع ورق فولادی (فولاد ضد زنگ) به دلیل استحکام، زیبایی و مقاومت در برابر خوردگی شناخته شده است، اما همه فولادهای ضد زنگ برابر نیستند. این فولادهای آلیاژی در پنج خانواده مختلف و حدود 150 گرید مختلف وجود دارند.

به زبان ساده، فولاد ضد زنگ یا فولاد ضد زنگ، آلیاژ فولادی است که حداقل 10.5 درصد کروم در ترکیب عنصری خود دارد. عناصر دیگر ممکن است شامل نیکل، مولیبدن یا تیتانیوم باشد تا خواص خاصی از آلیاژ را افزایش دهد. به عنوان مثال، افزودن مولیبدن مقاومت به خوردگی فولاد ضد زنگ را افزایش می دهد و آلیاژ را از فولاد ضد زنگ 304 به فولاد ضد زنگ 316 تغییر می دهد.

فولاد بسته (فولاد ضد زنگ) به پنج نوع آستنیتی، فریتی، مارتنزیتی، دوبلکس (آستنیتی-فریتی) یا رسوبی تقسیم می شود. هر یک از این انواع را می توان به گریدهای فولاد ضد زنگ تقسیم کرد. هر گونه دارای کیفیت، دوام و مقاومت در برابر دما متفاوت است.

یکی از تفاوت‌های ورق‌های فولادی یا فولادهای ضد زنگ با دیگر ورق‌ها این است که آهنربا را جذب نمی‌کنند و خاصیت مغناطیسی ندارند.

آستنیت

رایج ترین گریدهای ورق فولادی شامل گریدهای 304 و 316 در این طبقه بندی هستند. این نوع فولاد حاوی 16-26 درصد کروم و تا 35 درصد نیکل است. به طور کلی فولادهای زنگ نزن آستنیتی بالاترین مقاومت در برابر خوردگی را دارند و با عملیات حرارتی سخت نمی شوند. این خانواده فولاد ضد زنگ نیز غیر مغناطیسی، سخت و انعطاف پذیر است.

رایج ترین نوع فولاد آستنیتی 304 است که گاهی اوقات 18/8 نامیده می شود زیرا حاوی 18٪ کروم و 8٪ نیکل است. فولادهای آستنیتی به طور گسترده در صنایع هوافضا و مواد غذایی استفاده می شود.

به طور کلی خواص فیزیکی فولاد آستنیتی مشابه فولاد فریتی و مارتنزیتی است. آنچه متفاوت است ترکیب شیمیایی است.

رایگان

لایه های فریت دارای محتوای کربن کم، کمتر از 0.2٪ هستند که آنها را با عملیات حرارتی سخت می کند. آنها فقط با کار سرد سخت می شوند. در نتیجه مقاومت خوردگی کمتری نسبت به فولادهای آستنیتی دارند. فولادهای فریتی استاندارد حاوی 10.5-27٪ کروم و بدون نیکل هستند. محبوب ترین انواع فولاد ضد زنگ فریتی 409، 430، 439 و 441 هستند. فولاد فریتی معمولاً برای کاربردهای معماری و دکوراسیون خودرو استفاده می شود.

مارتنزیتی

ورق های مارتنزیتی که معمولاً حاوی 18-11.5 درصد کروم و 1.2 درصد کربن (و گاهی اوقات نیکل) هستند، با عملیات حرارتی سخت می شوند. محکم و نرم، این فولادها همچنین مغناطیسی هستند و مقاومت خوردگی متوسطی دارند. آنها اغلب در درجه 400 یافت می شوند. فولادهای مارتنزیتی در کارد و چنگال، آچار، توربین ها و ابزار جراحی یافت می شوند.

آستنیتی-فریتی (دوبلکس)

فولاد دوبلکس با همان ترکیب فولادهای زنگ نزن آستنیتی و فریتی مانند کروم 21-27٪، 8-1.35٪ نیکل، 3-0.05٪ مس و 5-0.05٪ مولیبدن. ترکیب عناصر فولاد دوبلکس را از فولادهای آستنیتی یا فریتی قوی تر می کند. در نتیجه، فولاد دوبلکس اغلب در فرآوری های شیمیایی و در ساخت مخازن و ظروف نگهداری مواد شیمیایی استفاده می شود.

ورق فولادی مشبک:

فولاد حمیران در برخی موارد بنا به درخواست مشتری ورق های فولادی را به صورت مشبک یا پانچ تولید می کند، بهتر است بدانید که مش بندی تغییری در ساختار و ویژگی های ورق فولادی ایجاد نمی کند و فقط ظاهر را تغییر می دهد. این بشقاب عمدتا در صنایع غذایی و پرورش ماهی استفاده می شود.

ورق فولادی طرح دار:

ورق های طرح دار از ورق های استیل 304 با طرح ها و رنگ های متنوع ساخته شده اند. از این ورق ها به عنوان پوشش درب و آسانسور، کابینت، فضای داخلی ساختمان و ... استفاده می شود. برای آشنایی بیشتر با انواع ورق استیل 304 کلیک کنید.

ورق فولادی آینه:

در تولید ورق های فولادی آینه ای از آلیاژهای پرمصرف مانند ورق های استنلس استیل 304 و 316 استفاده می شود. معمولا این بشقاب ها از دو طلا و نقره ساخته می شوند و در صنایع غذایی، محیط آزمایشگاهی، صنعت دکوراسیون، صنعت ساختمان و ... کاربرد دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد