همیشه آنلاین

با ما همیشه آنلاین و به روز باشید.

همیشه آنلاین

با ما همیشه آنلاین و به روز باشید.

طراحی سالن کنفرانس 3 نکته مهم در طراحی سالن کنفرانس


در همان ابتدا باید بگوییم که هر شرکت موفقی فضایی را برای سالن کنفرانس اختصاص می دهد و طراحی سالن کنفرانس اداری را محیط اصلی می داند. به طور کلی سالن های کنفرانس امروزه محل اصلی ملاقات افراد و گروه ها، اشتراک گذاری اطلاعات و تصمیم گیری های مهم است.

اما دکوراسیون اتاق کنفرانس نیز برای برآوردن نیازها و انتظارات شرکت کنندگان و تجربه آنها از محیط بسیار مهم است. زیرا علاوه بر مناسب بودن برای جلسات و سخنرانی ها، باید محیطی دلنشین و محرک برای مخاطبان فراهم کرد. با این حال، باید در نظر داشته باشید که اتاق کنفرانس فقط یک فضای فیزیکی نیست. در عوض، باید میل به یادگیری و به اشتراک گذاری اطلاعات ایجاد کند. اهمیت طراحی این مکان به قدری منحصر به فرد است که لازم است اطلاعاتی در مورد سالن کنفرانس، اتاق کنفرانس، سیستم صوتی آن و ... به شما داده شود. در مورد استانداردهای طراحی در این مقاله معماری کشتی.

ویژگی های مهم در طراحی سالن کنفرانس

در اکثر شرکت های بزرگ و موفق، اتاق های کنفرانس و اتاق های هیئت مدیره از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چرا؟ چون شخصیت های مهمی دارد، توجه ویژه ای می طلبد. در این اتاق چیزهای زیادی برای در نظر گرفتن وجود دارد که در ادامه مهمترین آنها را توضیح خواهیم داد.

طراحی اتاق اجتماعات فجر

طراحی سالن اجتماعات فجر

1. استانداردهای جلسات هیئت مدیره

اندازه سالن به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله تعداد افراد حاضر در سالن، اندازه صندلی ها، خط دید مخاطب، عرض راهروها و تعداد ردیف های سالن. در این راستا به عنوان مثال در سالن های کوچکی که فقط برای کلاس های با ظرفیت حداکثر 80 نفر در نظر گرفته شده است، سالن هایی با کف مسطح تر مورد نیاز است. اما در سالن های بزرگ به دلیل ظرفیت بالای سالن، بسته به قدمت سالن و سایر مشخصات، از دید بهتر مخاطب، سطوح شیبدار یا پلکانی استفاده می شود.

ابعاد سالن اجتماعات 200 نفره باید 270 متر مربع فضا باشد. این مقدار برای 150 صندلی به 190 متر مربع و برای 75 صندلی به 125 متر مربع می رسد.

متراژ آمفی تئاتر 100 نفره حدود 140 متر مربع است و لوکس بودن آمفی تئاتر جای تامل بیشتری دارد.

2. استانداردها و مقررات ساخت و ساز و طراحی سالن

قبل از بررسی معماری اتاق کنفرانس، ابتدا به معرفی جنبه های مختلف آن می پردازیم. قسمت های مختلف سالن کنفرانس شامل موارد زیر است که در ادامه به توضیح هر یک می پردازیم:

میز پذیرش شبکه ورودی

پذیرایی و انتظار و سالن اصلی

صحنه، پشت صحنه

محل اداری

ورود و خروج در طراحی اتاق کنفرانس

بدون مقدمه می خواهیم بگوییم که محل ورود و خروج اعضا در اتاق جلسه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین بهتر است در طراحی سالن کنفرانس به نکات زیر توجه شود:

برای جلوگیری از شلوغی سالن، چندین ورودی و خروجی را در نظر بگیرید.

ورودی و خروجی سالن اجتماعات باید برای حاضرین در سالن قابل رویت باشد.

در صورت امکان از ورودی و خروجی جداگانه برای اتاق کنفرانس استفاده کنید.

حداقل عرض درب ورودی راهرو باید معادل نصف تعداد کل درهای خروجی باشد.

عرض مورد نیاز درب سالن حدود 85 سانتی متر برای 100 نفر می باشد.

ورودی راهرو را در نظر بگیرید تا بتوانید در مواقعی که افراد زیاد یا اتفاقات غیرمنتظره ای وجود دارند از آن به عنوان خروجی اضطراری استفاده کنید.

اتاق نشیمن و اتاق انتظار

در اتاق های انتظار، فضای هر 6 نفر یک متر مربع در نظر گرفته می شود. بنابراین باید به هر 300 نفر مساحت 50 متر مربع اختصاص داده شود اما نکته اینجاست که در این صورت افراد مساحت بسیار کمی خواهند داشت بنابراین پیشنهاد می کنیم برای راحتی مخاطبان همیشه 6 نفر در 3. مربع. متر با فرض اینکه به مساحت 150 متر مربع برای 300 نفر نیاز دارید.

محل خدمات اتاق جلسه

در مورد فضاهای خدماتی در سالن انتظار، تنها به ذکر یک نکته بسنده می شود: سرویس های بهداشتی باید در دسترس بوده و در عین حال قابل رویت نباشند.

راهروها

ابعاد فضایی که برای راهرو سالن کنفرانس در نظر گرفته ایم به ازای هر 100 نفر 70 سانتی متر می باشد. البته نکته ای که در این زمینه باید به آن توجه کنید، وضعیت خاص افراد مختلف مانند افراد معلول و کم توان جسمی است. فضایی 70 سانتی متری برای ویلچر و 83 سانتی متری برای افرادی که با دو عصا راه می روند در نظر بگیرید. برخی از سالن های کنفرانس جدید دارای راهروهایی برای نشستن افراد در مقابل ردیف اول صندلی ها هستند و این راهروها بسته به شرایط ازدحام باید حداقل 140 سانتی متر عرض داشته باشند. به طور کلی برای راهروهایی که در امتداد دیوارها قرار می گیرند، عرض یک متر در نظر گرفته می شود.

اگر قرار باشد از دو راهرو در دو طرف سالن کنفرانس استفاده شود، تعداد صندلی های استاندارد در هر ردیف 16 صندلی است و اگر قرار باشد در یک سمت راهرو ایجاد شود، این تعداد به 8 صندلی کاهش می یابد. اگر سه راهرو (دو راهرو در طرفین و یکی در وسط) برای سالن کنفرانس در نظر بگیریم، می توانید تا 25 صندلی پشت سر هم استفاده کنید.

چیدمان صندلی ها در طراحی سالن

در سالن دو عامل تعیین کننده چیدمان صندلی ها است که شامل اندازه صندلی ها و فاصله بین ردیف هایی است که مخاطبان از آن عبور خواهند کرد. مهمترین نکته در چیدمان صندلی ها این است که فاصله خطوط از ابتدا تا انتها یکسان باشد. بهتر است برای راحتی و توجه حضار بین ردیف صندلی ها اختلاف ارتفاع کافی در نظر گرفته شود. البته پذیرش این موضوع به نوع و ابعاد صندلی بستگی دارد.

مشکل دیگر مربوط به چیدمان صندلی ها و دید استاندارد تماشاگران در سالن های شیبدار است. زاویه دید استاندارد مخاطب در حالتی که سر و گردن ساکن هستند و فقط چشم ها تا حدی حرکت می کنند باید حدود 30 درجه باشد. زاویه دید طبیعی زمانی که سر و چشم ها تا حدی در حرکت هستند حدود 60 درجه است. برای دریافت درک کامل بدون حرکت سر، زاویه دید باید 110 درجه باشد.

طراحی اتاق کنفرانس را تجزیه و تحلیل کنید

طراحی سالن اجتماعات پارس

3. تجهیزات صوتی اتاق جلسه

تصور کنید در طراحی یک اتاق کنفرانس همه چیز را به درستی انجام داده اید، اما در طول کنفرانس با چالش کیفیت پایین صدا مواجه می شوید. در این صورت طراحی مناسب سایر فضاها نیز نادیده گرفته می شود. زیرا در تئوری اعضا به منظور گوش دادن، صحبت و تبادل اطلاعات در این اتاق حضور دارند. بنابراین نیاز به سیستم صوتی در طراحی و تجهیز سالن کنفرانس بسیار حائز اهمیت است. از مهم ترین دستگاه های سیستم صوتی سالن کنفرانس می توان به میکروفون، فرستنده، منبع تغذیه، گیرنده، پروژکتور، دوربین های چرخشی، تقویت کننده های کنترل صدا و بلندگوهای دیواری و سقفی اشاره کرد. علاوه بر این، تجهیزات جانبی شامل هاب ها و پورت های USB، مانیتورها، سیستم های ترجمه همزمان، دستگاه های ضبط صدا و تصویر و غیره است.

عواملی که بر کیفیت صدا در اتاق کنفرانس تأثیر می گذارند عبارتند از: قرار دادن آمپلی فایرها، میکروفون ها و زاویه بلندگو.

سیستم کنفرانس صوتی

سیستم کنفرانس صوتی مجموعه‌ای از تجهیزات صوتی است که علاوه بر میکروفون‌های معمولی، امکان شرکت در بحث‌های گروهی، ترجمه همزمان و فعالیت‌های زیر را به همه مخاطبان اتاق کنفرانس می‌دهد.

ویژگی های استاندارد سیستم صوتی

تصویر اسپیکر را روی صفحه نمایش دهید

امکان رای گیری از سالن

توانایی شناسایی مخاطب

امکان پخش همزمان صدا در مناطق دیگر

امکان ترجمه همزمان

امکان اتصال به ویدئو کنفرانس

ضبط صدا و تصویر و به اشتراک گذاری اسناد

می توان ادعا کرد که مهمترین عملکرد یک سیستم کنفرانس صوتی، توانایی رای دادن است. با استفاده از این سامانه، مخاطبان می توانند نظر خود را در قالب رای ارائه کنند و نتیجه کلی رای را روی صفحه ببینند.

سیستم های کنفرانس صوتی بر اساس نوع تعامل بین کنترل مرکزی و تجهیزات شخصی به دو نوع سیمی و بی سیم تقسیم می شوند.

سیستم های کنفرانس صوتی سیمی صدا را با استفاده از سیگنال های آنالوگ یا دیجیتال از طریق سیم منتقل می کنند. در این روش سیستم های بلند مدت ایجاد می شود.

سیستم های کنفرانس صوتی بی سیم سیگنال ها را با استفاده از WiFi و مادون قرمز انتقال می دهند. این سیستم برای شرکت هایی مناسب است که ساختمان ها و مکان هایی را که امکان نصب کابل در آنها وجود ندارد اجاره می کنند

طراحی  داخلی  اتاق جلسات شرکت نفت


سالن اجتماعات شرکت نفت

دیوارپوش های آکوستیک

وظیفه اصلی پوشش آکوستیک کف و دیوار جلوگیری از ورود صداهای مزاحم و جلوگیری از خروج صدا از سالن و به طور کلی جذب صداهای مزاحم می باشد. در ابتدا بیشتر این دیوارپوش ها پشم شیشه بودند، اما امروزه به دلیل چگالی کم، سرطان زا بودن و تخریب طولانی مدت این ماده، دیگر از این ماده استفاده نمی شود.

باید بدانید که امروزه از موادی که برای ساخت دیوارپوش استفاده می شود پشم سنگ به وزن 50 و ضخامت یک اینچ می باشد. برای نصب مقره ها ابتدا سطح زیرین سقف با نوار و توری محدود می شود. در مرحله دوم عایق ها نصب می شوند و در مرحله سوم با استفاده از لباس های ضد رطوبت و محافظ از ریزش پشم سنگ جلوگیری می شود.

نکته مهم این است که اندازه سالن کنفرانس در هنگام استفاده از سیستم های آکوستیک به خوبی کار می کند. به عنوان مثال در سالن های کوچکتر از 300 مترمربع نیازی به استفاده از رویه های آکوستیک خاصی نیست، اما با افزایش اندازه سالن کنفرانس باید از مناطق خاص و غیرعادی برای بهبود کیفیت صدا استفاده کرد. در ضمن می توانید ارتفاع سقف را افزایش دهید تا انعکاس صدای بهتری داشته باشید.

در طراحی سالن کنفرانس علاوه بر ارتفاع سقف، یکی دیگر از مشکلاتی که می توان برای افزایش صدا استفاده کرد، صندلی ها هستند. در واقع وقتی مخاطب در صندلی خود می نشیند، صدا را جذب می کند. بنابراین، مواد صندلی باید صدا را جذب کند تا شکاف بر کیفیت صدا تأثیر نگذارد. برای گرفتن نتیجه بهتر می توانید صندلی ها را در کنار و پشت سالن به اندازه یک متر و صندلی ها را در گوشه سالن در فاصله نیم متری از دیوار قرار دهید. البته به یاد داشته باشید که برای جلوگیری از مشکلات صوتی از استفاده از سطوح و گنبدهای مقعر خودداری کنید.

یک سالن صدای استاندارد باید شدت صدا برابر با تعداد بازتاب های طبیعی داشته باشد. یک اتاق جلسه استاندارد آکوستیک را می توان با استفاده از مواد جاذب صدا، ایجاد شکاف در دیوار و ایجاد شیب در سقف و کف ایجاد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد